torsdag, november 08, 2012

Hvem eier landet Israel, del 1

På bloggen i dag kan du lese første del av en ny artikkelserie. Den er skrevet av den anerkjente bibellæreren Derek Prince (bildet), som døde i Jerusalem i 2003. Derek Prince ble utdannet ved Storbritannias beste universiteter. Mens han tjente i den britiske hæren under 2.verdenskrig, opplevde han et livsforvandlende møte med Jesus. Etter det innvidde han sitt liv til undervisning og studier av Bibelen:

Det har vært en mengde misforståelser blant alvorlige kristne når det gjelder Guds behandling av Israel. Jeg tror ikke denne misforståelsen er helt naturlig. Jeg tror det er en åndelig makt bak den. Satan er veldig opptatt med å holde Guds folk uvitende om hva som er Hans hensikt med Israel, for vi skal spille en rolle i denne hensikten. Konsekvensen av dette er at Satan motsetter seg at vi skal få en forståelse og slik vi kvalifisert til å spille vår rolle i det som Gud gjør.

Hvem eier landet?
Jeg vil håndtere dette med to vanlige hensikter som ofte kommer opp i forbindelse med Guds hensikt med Israel. Det første er: Hvem eier landet Israel? Dere vil høre en mengde alvorlige kristne foreslå at det er urettferdighet involvert i at Israel blir gjenopprettet i landet. Vel, jeg er enig i at det har vært en stor mengde lidelse for mange forskjellige folk. Jeg tror jeg kan si det, for min første kone og jeg og våre adopterte døtre bodde i Jerusalem under den perioden da staten Israel ble grunnlagt. I løpet av få måneder måtte jeg med min familie flykte ut av vårt hjem to ganger midt på natten, og vi kunne ike ta mer med enn oss enn det vi kunne bære med våre hender, for våre liv var i fare.

Den første gangen var det Den Arabiske Legion som var Jordans offisielle bevæpnede styrke, og teoretisk en del av Jerusalems sikkerhetsstyrker på den tiden, som hade planlagt å angripe vårt hjem og sannsynligvis slakte våre jødiske døtre midt på natten. Vi gikk ut kl ni på kvelden, og det var den siste gang vi så hjemmet vårt.

Så det har vært lidelse involvert i gjenoppbyggingen av Israel. Dette kan jeg med letthet anerkjenne. Men at Gud gjør noe urett, det går jeg ikke med på. Gud er langt mer rettferdig enn vi er. Det virkelige spørsmålet, tror jeg, er Guds suverenitet. Har Gud rett til å tildele visse områder av jordens overflate til visse folkegrupper? Dette vil jeg ikke svare på ut fra mitt eget sinn. Jeg vil se på hva Gud har å si om eierskapet til landet. Men la oss først se på hva Skriften sier om hele jorden:

'Jorden hører Herren til - og alt det som fyller den, verden og de som bor der'. (Salme 24,1)

Gud sier mange ganger at Israel er Hans land. Han kaller det spesielt: 'Mitt land'. Her enn på alle andre territoriale steder på jorden har Gud lagt et spesielt krav - for sine suverene hensikter - til den lille stripen av territorium som er Israel. I Esekiel advarer Han inntrengerne fra nord:

'I de siste dager skal det skje, da lar jeg deg komme over mitt land, for at folkene skal lære meg å kjenne, når jeg for deres øyne helliger meg på deg, Gog!' (Esek 38,16)

Igjen erklærer Gud i Joel:

'For se, i de dager og på den tid, når jeg gjør ende på Judas og Jerusalems fangenskap, da vil jeg samle alle hedningefolk og føre dem ned i Josafats dal. Der vil jeg holde rettergang med dem på grunn av Israels folk og min arv, fordi de spredte dem blant hedningene og delte mitt land'. (Joel 3,6-7)

(fortsettes)

Ingen kommentarer: