mandag, desember 10, 2012

Hvor mye krever Jesus av oss? Del 2

Her følger andre og siste del av Bill Buttons artikkel om radikaliteten i Jesu etterfølgelse. Button er medlem av Bruderhof, en anabaptistisk kommunitet (bildet).

Når Jesus forteller oss at vi skal 'elske vår fiende og gjøre godt mot dem som hater oss', så er det Hans mest vanskelige befaling hva mitt liv angår. Det strider virkelig mot min menneskelige natur. Det er bare mulig med Guds hjelp. Jeg finner den hjelpen gjennom bønn til Gud, og gjennom Kristi kropp, menigheten, mine brødre og søstre som kjenner meg og vil støtte det som er gudelig. De advarer meg også mot mine selviske meninger og handlinger.

Jesu menighet er ingen bygning. Hans menighet er en samling av mennesker som er troende og er 'gjørere' i Guds kjærlighets ånd. Det har alltid vært Kristi kropp.

Enkelte kristne gir tiende for å støtte sin menighet. De gir 10 prosent av deres inntekt. Enkelte gir mer. Men Jesus krever 100 prosent av sine etterfølgere. Se nærmere på lignelsen om enkens skjerv som blir sammenlignet med den rike mannens store ofring (Mark 12,42-44). Men Jesus ønsker at Hans etterfølgere skal gi mer enn penger for å støtte Hans kropp, menigheten. Han ønsker at vår vilje, våre holdninger og handlinger skal lyde Hans befalinger. Han ønsker at vi skal bære hverandres byrder, og ta del i hverandres gleder.

Hva forteller Jesus deg at du må gjøre? 'Han sa til alle: Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg'. (Luk 9,23) 'Den som søker å vinne sitt liv, skal miste det'. (Luk 17,33) 'Den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det'. (Matt 10,39) 'Jesus sa til ham: Vil du være fullkommen, da gå og selg det du eier, og gi det til de fattige. Så skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg'. (Matt 19,21)

For å følge Jesus må du være villig til å gi opp alt du har, og er.

Hvis du gir deg til å slå deg i lag med andre i den hensikt å følge Jesu befalinger, vil du finne deg selv 'i den menigheten som møtes syv dager i uken'. Der vil du motta mer enn du noensinne vil være i stand til å gi. Gud vil gi deg mange brødre og søstre i Hans familie. Gud er en generøs giver. Du vil motta mening, hensikt, og fred som langt overgår alt det du har bedt om.

Ingen kommentarer: