fredag, januar 04, 2013

Ekspresident Jimmy Carter har bygget hus for hjemløse fattige i 30 år!

Jeg deler ikke alle Jimmy Carters synspunkter, verken som politiker eller som baptist, eller hans syn på Israel.

Men jeg har stor beundring for hans sterke sosiale engasjement - som har vist seg i en svært praktisk gjerning gjennom hele 30 år - boligbygging for hjemløse og fattige.

Ekspresident Jimmy Carter og hans kone Rosalynn har vært frivillige medarbeidere i organisasjonen Habitat for Humanity alle disse årene. Tenk om verdens presidenter og ekspresidenter, eller for den saks skyld statsministre, kunne hatt det samme engasjementet som Jimmy Carter. Det hadde virkelig vært fredsbyggende! Jimmy Carter har tatt Bergprekenen på ramme alvor!

23. november i fjor dro ektepartet Carter til Haiti for å styrke engasjementet til Habitat for Humanity der. Dette er et to års prosjekt. Derfor vil Jimmy og Rosalynn Carter reise tilbake til Haiti i år, og årets prosjekt vil nettopp være en markering av deres 30 års utrettelige arbeid for å hjelpe fattige mennesker til å få seg en anstendig bolig. I alle disse 30 årene har ekteparet Carter generøst gitt av sin tid og sine krefter for å være med på husbygging!

Jeg kommer til å følge opp jubileet her på bloggen ved ulike anledninger. I dag skriver jeg bare disse linjene for å uttrykke min beundring.

Habitat for Humanity er et ektefødt barn av kommunitetsarbeidet til Clarence Jordan og hans Koinonia farm, en radikal kommunitet i god anabaptistisk tradisjon.

Ingen kommentarer: