mandag, januar 07, 2013

'Hvis du vil erfare Gud - gå ut og gjør disipler!'

Mer enn 60.000 mennesker lyttet til Francis Chan (bildet), når han talte på konferansen 'Passion 2013' i forrige uke.

Den bestselgende forfatteren, grunnleggeren av menigheten Cornerstone i Simi Valley, California og Eternity Bible School, talte om betydningen av å gjøre disipler og Gud er trofast og til å stole på selv om mennesker ikke er det:

'Jeg vil ha gleden av å ha gjort noe med livet mitt, gleden over å ha kjempet', sa Francis Chan onsdag kveld, og la til: 'Det har vært et tøft år for meg, og faktisk er jeg takknemlig for det. Jeg kom ut av det og kan si at det var et fint år. Det var vanskelig, men Gud har gjort forunderlige ting'.

Disippelgjøring
Evangelisering og disippelgjøring var nøkkelord gjennom hele undervisningen til Francis Chan:

'Hvis du virkelig vil erfare Gud, gå og gjør disipler!'

Han innrømmet at han selv innimellom hadde vært feig når det gjaldt å vitne for andre:

'Noe av det jeg frykter mest - kanskje den største svakheten min som kristen - er at jeg synes det er fryktelig vanskelig å gå til en vilt fremmed for å snakke med dem om Jesus', sa Chan i sin tale.

Men Francis Chan kunne også fortelle at når han gjorde slike ting mer frimodig, sæ 'begynte forunderlige ting å skje. Jeg begynte å erfare Gud mer enn noensinne. Jeg fikk flere bønnesvar, og jeg så overnaturlige ting skje'.

Evangelisering
Chan's sterke ønske om å kultivere mer djervhet når det gjelder det å gjøre disipler, har ført til at han og hans kone, Lisa, har startet en menighetsplantingsbevegelse i den indre bykjernen av San Francisco:

'Vi har gudstjenester på søndag ettermiddag, som består av at jeg taler i 5-10 minutter, vi synger i 5-10 minutter og så går vi ut og vitner et par timer i nabolaget. Etterpå kommer vi sammen igjen for å dele hva vi har opplevd'.

For tiden holder Francis Chan, som er en del av fellesskapet til Sørstatsbaptistene, på med å lansere en nasjonal disippelskaps bevegelse.

Den Hellige Ånds kraft
Francis Chan understreker betydningen av Helligåndens essensielle rolle i å utruste troende til tjeneste. Han siterer Apg 1,8:

'Men dere skal få kraft når Den Hellige Ånd kommer over dere'.

'Til de av dere som sier at dere aldri erfarer Gud', har jeg et spørsmål,' sa Francis Chan og la til: 'Er dere der ute for å gjøre disipler?'

Stoler på løftene
Mot slutten av sin tale sa Francis Chan at han de siste årene hadde gjort seg en erfaring: Han stolte mindre og mindre på folk, men i det han holdt opp Bibelen sin, sa han: 'Det har vært en sprø reise, men hvert år blir jeg sikrere og sikrere på en ting på ordene i denne boken. Guds løfter. Alt Han har skrevet i denne boken er absolutt til å kunne stole på!'

Ingen kommentarer: