søndag, januar 06, 2013

Rocky Cape kommuniteten i Tasmania unnslapp skogbrannene i Australia som ved et Guds under

I går da jeg hørte om de svære skogbrannene i Tasmania i Australia på nyhetene, tenkte jeg på våre gode venner i den anabaptistiske kommuniteten, Rocky Cape Christian Fellowship.

Rett før jeg skulle gå til sengs fikk jeg brev fra Peter Hoover, som er leder for kommuniteten. Gud har spart dem fra katastrofen, og de kjenner på en djup takknemlighet til Gud for Hans beskyttelse. Peter skriver:

'Lørdag 5. januar:

Med det samme min kone Susan våknet våknet i dag tidlig, gratulerte jeg henne med hennes 53 årige fødselsdag. Vi takket begge Gud for den nåde Han har vist oss i året som har gått, men hva, hva var det ....? Torden?

Jeg hoppet ut av senga, dro fra gardinene akkurat i det et lyn slo ned de skogkledte fjellene sør for vårt sted. I løpet av noen få minutter kom det flere lynnedslag, så flere ... Det er sjelden vi har tordenvær, og om sommeren regner nesten aldri. Himmelen mørket, og uværet braket løs. Det kom nærmere og nærmere', forteller Peter Hoover.

Så begynte det å brenne. Kanskje en time etter at Peter Hoover hadde sett de første lynnedslagene. Og brannen nærmet seg områdene hvor Rocky Cape kommuniteten holder til. Australske myndigheter satte inn helikoptere som slukket fra luften, mens lokale brannmenn gjorde en heroisk innsats på bakken.

Sent i går kveld hadde de kontroll over situasjonen. Brannen har gjort 2.100 mennesker husløse.

'Hva kan vi si? Vi har unnsluppet denne gang, og det minste vi kan gjøre er å hjelpe de som ikke har vært så heldige som oss. Gjennom alt dette minnes vi ordene til vår eldre bror, Jakob Wurtz, som pleide å si: Alt på denne jorden vil brenne. La oss våke og be så vår siste dag ikke finner oss uvitende', avslutter Peter Hoover sitt brev.

Foto: Peter Hoover.

Ingen kommentarer: