onsdag, januar 09, 2013

Sterkt og troverdig profetisk budskap for 2013: Vend tilbake til Antiokia!

Redaktøren for det anerkjente tidsskiftet Charisma, Jennifer LaClaire, kommer med et tydelig profetisk ord for 2013 og ber oss legge av oss Hollywood kristendommen, det hun kaller 'pute-profetene' og 'gjør-meg-vellykket-evangeliet'.

Mot slutten av 2012 talte Gud til meg om de samme tingene han talte om til Jennifer LaClaire i dette budskapet, som jeg her har oversatt:

Hun forteller at hun det sørlige Florida til Orlando, mens hun ba i Ånden og spurte Herren om Han ville åpenbare litt av den profetiske retningen for 2013.

'Jeg må ha bedt i omlag to timer da jeg hørte disse ordene: Vend tilbake til Antiokia,' skriver Jennifer LaClaire i en artikkel publisert i dag.

Hun forteller at hun hadde et godt stykke igjen før hun var framme, så hun fortsatte å be og meditere over disse fire ordene: 'Vend tilbake til Antiokia'.

Styrke brødrene
Vel fremme fant hun frem Bibelen sin og leste Apostlenes gjerninger kapitel 14.
'En profetisk åpenbaring for Kristi kropp og da spesielt for lederskapet begynte å forme seg for mine øyne', skriver Jennifer LaClaire og fortsetter:

'Når Paulus og Barnabas tjente sammen på misjonsfeltet, så reiste de tilbake til Lystra, Ikonium og Antiokia. Når de vendte tilbake til Antiokia var det med et tydelig mandat: "De styrket disiplenes sjeler, formante dem til å holde fast ved troen og sa: Vi må gå inn i Guds rike gjennom mange trengsler" (v.22). Jeg liker måten Amplified versjonen av Bibelen oversetter dette verset:

'Etablere og styrke sjelene og hjertene til disiplene, formane og advare og oppmuntre dem til å stå faste (robuste) i troen, og (fortelle dem) at det er gjennom mange vanskeligheter og trengsler at vi trer inn i Guds rike'.

Message oversettelsen sier det slik:

'se å få muskler og sener i livet til disiplene, forman dem til å holde seg til det de har begynt å tro og ikke gi opp, gjør det klart for dem at det ikke vil bli lett: enhver som signerer for Guds rike må gå gjennom mange harde tider'.

Annerledes enn dagens prekener
Når jeg mediterte over dette verset ble det veldig klart for meg hvor annerledes apostlenes budskap er sammenlignet med det vi hører i de fleste lokalmenigheter - og på mesteparten av de kristne TV-kanalene. Apostlene forstod at vi har en kamp mot "maktene, mot myndighetene, mot verdens herskere i dette mørke, mot ondskapens åndehær i himmelrommet" (Ef 6,12). Apostelen formante og advarte de troende og ba dem om å kjempe troens gode kamp - ikke for biler, hus og større tjenester, men for den rene troen i Kristus som nekter å kompromisse med evangeliet. Og apostlene gjorde det tydelig at det ikke ville bli enkelt.

Sunn lære
Vi trenger å 'vende tilbake til Antiokia'. Vi trenger å vende tilbake til den sunne lære som styrker disiplenes ånd og sjel, og som oppmuntrer dem til å kjempe for den sanne tro og som nekter å sukre den kristne trosvandringen. Vi trenger å 'vende tilbake til Antiokia' og forlate Hollywood kristendommen, 'pute-profetene' og 'gjør-meg-vellykket-evangeliet' og annen latterlig praksis som har sneket seg inn i det 21. århundres menighet mens vi har sovet. Vi trenger å 'vende tilbake til Antiokia' og vandre med Kristus uansett hva det enn måtte koste oss. Vi må bli funnet trofaste når Herren kommer tilbake.

Det store frafallet
Apostlene visste at 'det store frafallet' var en realitet. I dag - tror jeg - opplever vi 'skyggene av det store frafallet' og noen av lederne i Kristi kropp eskorterer sine disipler gjennom døra som leder til kompromiss. Noen har gitt seg i lag med forførende ånder og demoners lære. I sitt hykleri taler noen løgn. Noen har en upåvirkelig samvittighet. Noen er forført, og forfører andre.

Når apostlene 'vendte tilbake til Antiokia', var budskapet deres krystallklart. Deres budskap er like tindrende klart som det var det for 2000 år siden: Vi må gå gjennom mange trengsler for å komme inn i Guds rike! Det finnes ingen vei utenom uansett hva populære TV-pastorer vil fortelle deg. Så ledere, jeg ber dere instendig om å 'vende tilbake til Antiokia'. Styrk de troende, oppmuntre dem til å fortsette i den sanne tro, ikke i en pervertert 'gi-meg-gi-meg' kristendom som er så sterkt tilstedeværende i den vestlige kulturen. Vær så snill, vend tilbake til Antiokia. Amen'.


6 kommentarer:

SG sa...

Veldig, veldig, veldig bra – og akkurat like trist som det er sant. Hvordan kan vi stå opp mot dette?

job sa...

Takk for at du tar opp dette Bjørn Olav! Dette er underlig nok noe av det mest oppmuntrende jeg har lest denne uken.

Anonym sa...

Dette var en god bekreftelse på det som har rørt mitt hjerte over lang tid.Generelt viser NT praksis en annen type kristendom enn det vi lever i dag i den vestlige verden.
BKI

Anonym sa...

Jeg tror at tidene vill forandre seg. Og kanskje det skjer endel ting i år som vill sjokkere og utfordre vår tro. Jeg vet ikke, men jeg vet at vanskelige tider er på vei. Det er fordi Herren vill rense sin brud, og skille av med det som ikke er ekte. Derfor tror jeg at dette budskapet er viktig, for at vi kan bli ærlig med oss selv hvor vi står i troen, og om vi klarer å holde ut når mørket presser seg på! Gjennom mørket så vill også det rene lyset i Guds sanne menighet lyse klart frem.

Anonym sa...

Jeg tok meg den frihet å dele dette innlegget på Verdidebatt.

Veldig veldig grunnleggende. Her begynner vi virkelig å nærme oss kjernen av vår hva det innebærer å tro på bibelens Jesus!

Anonym sa...

Jeg tror ikke det er sånn att det blir noen verdensvid vekkelse. Fordi det står skrevet at "først må fra fallet komme" og den lovløse åpenbares før Kristi komme. Og i lignelsen om de 10 vise og de 10 uvise jomfruene, tror jeg de uvise jomfruer henviser til kristne som er blitt forført av denne Hollywood kristendommen og lykke kristendommen.
jan