torsdag, februar 14, 2013

Syv ransakende spørsmål ved fastetidens begynnelse

Nå ved fastetidens begynnelse har jeg latt meg utfordre av noen ransakende spørsmål, som kanskje kan være til hjelp for andre enn meg? De 40 fastedagene før vi skal feire det som er blitt kalt for 'festenes fest' - 1.påskedag - er en gave til oss. Hvordan bruker vi dem?

Her er spørsmålene:

1) Når jeg våkner opp 1.påskedags morgen, hvor forandret vil jeg da være?

2) Er det en vane i mitt liv som gjentatte ganger kommer i veien for meg, slik at jeg ikke kan elske Gud av hele mitt hjerte, av hele min sjel og av all min forstand og min neste som meg selv? Hvordan forholder jeg meg til den vanen de neste 40 dagene?

3) Er det noen jeg trenger å forsone meg med eller be om tilgivelse fra?

4) Er det noen jeg trenger å tilgi?

5) Er det noe disse 40 dagene jeg skal legge fra meg, eller ta opp?

6) Er det noe jeg ikke trenger lenger og som jeg kan kvitte meg med?

7) Minner Gud meg om noen jeg skal be for, lage middag til, eller gjøre en tjeneste?

Ingen kommentarer: