fredag, mars 29, 2013

Jesus - Han som bøyer seg ned for å tjene deg

Dette bildet har grepet tak i meg, og jeg klarer ikke å slippe det. Det forteller meg så mye om min Frelser! Han som kom for å tjene.

I Kristus-hymnen som vi finner gjengitt i det andre kapitlet i Filipperbrevet, heter det om Jesus at Han:

'... tok en tjeners skikkelse på seg, da han kom i menneskers lignelse'. (Fil 2,7)

På Øvresalen Skjærtorsdagskvelden, er det at Jesus, Han som er Kongens Konge og Herrenes Herre, bøyer seg ned, og vasker disiplenes føtter. Vi leste beretningen i går kveld da vi feiret nattverden i Kristi himmelfartskapellet:

'Da reiser han seg fra måltidet, legger av seg kappen. tar et linklede og binder det om seg. Så heller han vann i et fat og begynner å vaske disiplenes føtter og tørke dem med linkledet som han hadde rundt livet ...' (Joh 13,4-5)

Johannes som skriver dette, er øyenvitne. Legg merke til hvor detaljrikt han beskriver det som skjer. Tenk - slik er Jesus!

Og her på bildet hvisker Han noe inn i øret på disippelen Han har vasket føttene til. Noe hemmelighetsfullt. Slik Han gjør med alle som gir Han muligheten til å få del i ens liv, ønsker Ham velkommen, til å handle, til å tale. Som vil være nær nok til å høre Ham hviske inn i våre ører.

Det er der jeg vil være denne påsken! Ved Jesu føtter, bøyd inn til Ham, så jeg hører hva Han har å si! Kjenner du stemmen Hans? Lar du Ham vaske føttene dine?

Ingen kommentarer: