lørdag, april 13, 2013

Han som gjorde meg kjent med Pappa er død

En av de som har betydd så mye for mitt åndelige liv de senere år, ja jeg vil si: har hatt avgjørende betydning, Brennan Manning (bildet), døde i går, 79 år gammel.

Brennan Manning lærte meg dette: 'Definer deg radikalt som en som er elsket av Gud. Dette er ditt virkelige jeg. All annen identitet er illusjon'.

Etter en livskrise - både åndelig og menneskelig - kom Brennan Manning meg til hjelp. Hans egen sårbarhet, hans totale utlevering av seg selv og sine egne feil og synder, hans ærlighetsteologi, snudde fortvilelse til håp i mitt eget liv. Undervisningen gitt gjennom hans bøker gav livsmot, og jeg bestemte meg for at jeg ville være ærlig med egen sårbarhet.

Brennan Manning var en mann som hadde levd et røft liv. Det ble en krokete livsvei: han var den katolske presten som la prestesnippen på hylla, han giftet seg, og ble skilt, han la ut på landeveien, og ble alkoholiker, han var edru innimellom, for så å finne fattig trøst i flaska på nytt - før han ble møtt av Guds store favnende kjærlighet, og ble kjent med Gud som sin PAPPA.

Med det sprukne leirkaret han var, og med en djup livsforvandlende erfaring av Guds rause nåde, ble han til stor hjelp for andre. Hans gode bok: "Ragamuffin gospel", kanskje den beste oversettelsen til norsk er 'Fillefrans evangeliet', brettet han ut eget liv og fortalte overbevisende om hvordan Gud tar det som ingenting er og forvandler det til gull. Ofte var han å se i en lappete bukse, for virkelig å vise at han var ingenting annet enn filler, men hvis liv var skapt i Guds bilde. Og Kristus formet skikkelse i ham. Å se Brennan Manning var å se noe av Kristus.

Jeg er sikker på at forfatterskapet hans - ikke minst hans bøker om Abba, Gud som Far, fortsatt vil være til stor hjelp for mange, mange mennesker.

Jeg anbefaler deg å ta en titt på denne:

http://www.youtube.com/watch?v=j73mYgpxhTY

Jeg undrer meg på hva som skjedde når Manning kom hjem til Gud i går? Jeg tror Han ble møtt av Pappa som omfavnet ham og sa: Velkommen hjem, Fillefrans!

Jeg kjenner at jeg allerede savner ham.

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for at du skrev dette fine innlegget om Brennan Manning!
Manning har betydd og betyr mye for mange, mange mennesker! Hans formidling av evangeliet betyr uendelig mye for meg! Nå er han hos sin kjære pappa! Guds fred