mandag, april 29, 2013

Ærlighetsteologi fra Francis Chan

Francis Chan (bildet) er en forkynner jeg får stadig mer og mer respekt for. For noen få dager siden talte han til en forsamling på 5300 personer som var samlet i First Baptist Church of Orlando. Ytterligere 20.000 fulgte møtet via Internett.

Francis Chan snakket om disippelskap, eller behovet for det han kaller 'dicipleshift', altså en ny betoning i forkynnelsen av behovet for å leve som Jesu disipler i en tid som vår. Det er noe langt mer enn å kalle seg en kristen. Da snakker man om praktisk etterfølgelse i hverdagene, ikke bare på søndager.

Jeg kjenner få forkynnere som er så ærlige og radikale som Francis Chan. Så også denne gangen. Han fortalte at han hadde sett gjennom gamle prekener han hadde holdt. Mange av dem holdt fremdeles, mente han, men han fant også ut at han både hadde vokst og blitt mer moden gjennom årene, men også at han hadde kompromisset med budskapet han ønsket å formidle, for å unngå konflikter og kritikk.

'Jeg la merke til at det er områder av mitt liv hvor jeg forsøker 'å gli unna', jeg er ikke så djerv som jeg burde være, jeg har også manglende tillit til og tro på at Den Hellige Ånd kan komme inn i enkelte menneskers liv og forandre dem'.

Ikke mange predikanter som våger å innrømme dette!

'Jeg sliter fremdeles med min tvil, og av og til også med min glede,' la han til. Men Chan har funnet ut at apostelen Paulus hadde det på samme måte! Til menigheten i Korint skrev han:

'Da jeg kom til dere, søsken, var det ikke med fremragende talekunst eller visdom jeg forkynte Guds mysterium. For jeg hadde bestemt at jeg ikke ville vite av noe annet hos dere enn Jesus Kristus og ham korsfestet. Svak, redd og skjelvende opptrådte jeg hos dere. Jeg forkynte ikke mitt budskap med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis. For deres tro skulle ikke bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft'. (1.Kor 2,1-5)

'Paulus valgte å høres dummere ut enn han var', sa Francis Chan i sin tale, og så la han til: 'Når var siste gangen du gjorde det? Paulus gjorde ting enkelt fordi han trodde at det enkle evangeliet kunne forandre mennesker. Årsaken til at jeg ønsker å være enkel, er at jeg er livredd for at Gud ikke kan trenge igjennom'.

4 kommentarer:

bjørn storm sa...

Chan har rotet seg bort i "organic church". Et intellektuelt system som skal få menigheter til å vokse og skape vekkelse. Der snakkes det mye om å "leve kirke", noe som i utgangspunktet er vel og bra. Men ved nærmere studie av dette systemet så ser man fort at det ikke er bibelsk. Eldste, pastorer og forkynnelse skal bort og alt skal blomstre innenfra hver kristen. Neil Cole som har skapt dette systemet som også samarbeider med Chan nå,formidler ikke et tydelig evangelium og da hjelper det lite med alle gode gjerninger. Ordet må formidles og liv leves deretter. Chan har masse god forkynnelse men mange inkludert meg selv begynte å stille spørsmål om han da han forlot menigheten der han var pastor. Jeg tror Gud ikke er avhengig av flinke mennesker og deres modeller men han har gitt oss sitt ord som også inneholder et system..nemlig at troen kommer av forkynnelsen en hører og forkynnelsen en hører kommer ved Kristi ord. I systemet til Gud er også viktigheten av eldste, tilsynsmenn og diakoner helt sentral. Dette er noe av det organic church vil fjerne og Chan virker som han er med på dette. De har vel som mange andre desverre i dag mistet troen på bibelen alene og dens autoritet og virksomhet ved lydighet mot det som står der.

Bjørn Olav sa...

Jeg deler nok mye av det Neil Cole står for når det gjelder 'organic church', og anser dette for å være bibelsk tenkning, og ikke et intellektuelt system. Jeg tror derimot at en menighet har et lederskap: eldste, tilsynsmenn og diakoner.

Lars Håkon sa...

Hvorfor virker det som om du dømmer han fordi han slutter som pastor? Mener du at man ikke kan slutte om pastor med mindre man dør, selv ikke om Gud selv kaller deg til noe annet? Mener du at Gud ikke kan kalle noen til en ting først for en annen ting senere?

Hva mener du med at han ikke forkynner et tydelig evangelium? Jeg har ikke hørt så kristus-sentrerte taler i Norske kirker siden, jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har hørt så kristus-sentrerte og evangelie-sentrert forkynnelse som han har, i Norge i det hele tatt jeg!

Hvis du studerer bibelen litt mer så tror jeg det er mer som stemmer med en organic church(med min kjappe web-search om hva det var siden jeg ikke hadde hørt uttrykket før) enn slik den Norske Kirke har blitt drevet for eksempel. Der er det jo ikke en gang nødvendig at statsråden som utvelger de øverste lederne i kirken er kristen! HALLOOOO! DET ER ILLE DET!
Det er ikke bare der det er feil, men i alle kirker. Hvis du dømmer en kirke ut i fra om de gjør feil eller ikke, er det ikke en eneste bibelsk kirke igjen på jorden.


Hvis det er slik at du dømmer han i den grad jeg får inntrykk av av å lese kommentaren din Storm, så må jeg advare deg med å si at du faller selv under samme dom! Jeg håper ikke det er slik!

Jeg selv er like dårlig som noen, om ikke verre, men det som gjelder er om jeg har sann tro på at Jesus, Guds sønn.

Lars Håkon sa...

"Rotet seg bort i" Hva mener du?

Har han endret retningen i livet til en retning med en evig fatal destinasjon? Er det det du prøver å si? Mener du at du ikke har rotet deg bort i noe selv? Synder du aldri lenger? Jeg ber hver dag om at Gud må lede meg til helliggjørelse, men gang på gang tråkker jeg feil. Jeg leser i Bibelen og mediterer på det som om det var brød som må fordøyes. Fortell meg hva du vet som gjør at du kan si at "han har rotet seg bort i" noe, uten å ta skade av den uttalelsen selv! Hjelp meg!

Send meg mail på trehytta@hotmail.com og vis meg kjærlighet slik det står om, og lær meg å vise det til andre!