torsdag, mai 30, 2013

110 år siden Watchman Nee ble født

I år er det 110 år siden Watchman Nee ble født. Ingen har betydd så mye for mitt kristenliv som denne kinesiske apostelen. Å lese hans bok: 'Det normale kristenliv' var banebrytende for meg når den kom ut på norsk første gangen i 1972, samme år som jeg ble en kristen. Boken gav meg et fundament å bygge på, som har holdt frem til i dag. 'Det normale kristenliv' er en gjennomgang av de første åtte kapitlene av Romerbrevet, og bygger på den undervisningen som Watchman Nee gav under et besøk i Danmark i 1938.

Møtet fant sted i oktober etter innbydelse fra pastor Fjord Christensen i København, på den Internasjonale Høyskole i Helsingør. Han reiste videre til Odense, hvor han holdt en bemerkelsesverdig bibeltime over nøkkelordene 'Sitte, vandre, stå' som brukes i Efeserbrevet. Etter en snartur til England, reiste han så til Norge. Jeg har ikke klart å finne ut hvilke steder han besøkte, eller hvem som var hans innbyder. Om noen av bloggens lesere vet noe om dette, ville jeg være svært takknemlig for å få vite dette!

Men det er ikke bare 'Det normale kristenliv' som har vært med på å forme mitt kristenliv. Det har også hans menighetssyn. Etter hvert som årene går, ser jeg hvor bestemmende hans undervisning om den lokale menighetens betydning, har vært for meg.

Watchman Nee døde 30.mai 1972,  etter 20 år i kinesisk fangeleir, derfor skrives disse linjene på denne dagen for å hedre hans minne. Senere kommer jeg til å publisere en serie med artikler for å belyse hans liv og hans tjeneste for Kristi kropp. Jeg tror flere av bloggens lesere vil finne dette interessant og oppbyggelig.

Henry Nga var hans borgerlige navn, da han kom til verden 4. november 1903. Kinesiske navn har stor betydning, og et menneske får eller tar et nytt navn ved hvert vendepunkt i ens liv. I begynnelsen het han - etter familiens skikk - Nga Shu-jeo på Foochow dialekten, eller Ni Shy-tsu på mandarin. Mange år senere, da han seg bevisst en helt ny livsgjerning, forsøkte han å finne seg et nytt navn, som kunne uttrykke hans pliktfølelse mot sitt folk som en Guds seer og talsmann. En tid kalte han seg Ching-fu som betyr: 'En som advarer eller påminner', men han synes det var litt hardt, og var ikke helt tilfreds med dette.

Det var hans mor som foreslo To-sheng, en gongong-lyd, som skulle minne ham på hennes løfte i våkenatten mens vekteren gikk gjennom gatene og slo med sin bambus gongong (to), som utsendte sin tone 'sheng'. Slik oppsto navnet, som på engelsk ble til Watchman Nee, eller på norsk: Vekteren Nee. Slik kjenner vi ham. Hele livet igjennom oppdro han seg selv til å bli en Samuel, årvåken mens andre sov, Guds prest og tårnvokter, som skulle advare Hans folk om truende farer eller vekke dem opp til et nytt daggry.

Han var sterkt påvirket av personer som Andrew Murray og Madame Guyon. Gjennom Watchman Nee og hans medarbeidere ble 700 forsamlinger grunnlagt i årene 1923-1949. De gikk under navnet 'Den lille flokk', og disse kom til å danne selve basisen for undergrunnskirken i Kina, som i dag teller mer enn 100 millioner mennesker.

I dag takker jeg Herren for denne rike tjenesten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Watchman Nee talte i Albert Lundes menighet (Den Evangeliske Forsamling) i Møllergata 20. På spørsmål om Kinas virkelige behov underslo han ikke behovet for misjonærenes innsats: "Send ut lærere, folk som kjenner Gud på en særlig måte og som har kjennskap til Guds Ord, og som kan lede de kristne frem, og la så kineserne gjøre mer av alt evangelisk arbeide. Jeg tror dette er det største behov. Og så eders bønner og finansielle hjelp." (L.F.: "En kineser om China i dag." Kinamisjonæren, desember 1938, s. 1, 5-6.)

Bjørn Olav sa...

Tusen hjertelig takk for denne svært verdifulle informasjonen! Dermed er 'gåten' løst. Jeg har lurt på dette i mange år.