torsdag, juni 13, 2013

'Denne grotten er større enn Sinai-fjellet'

I ledige stunder leser jeg for tiden på nytt 'Den andliga ängen' av Johannes Moschos, om det åndelige livet som blomstret i ødemarkene fra Syria til Egypt på 600-tallet.

Johannes Moschos, som ble født i Damaskus på midten av 500-tallet, ble munk i Hl.Theodosios' kloster en knapp mil vest for Betlehem. Etter 10 år der dro han sammen med en annen munk på omfattende reiser i ørkenen i Judea - til Egypt og Sinai - langs kysten  til Antiokia og Kilikia, videre til Aleksandria. De de opplevde skrev de ned og dette ble altså til 'Den andliga ängen', som kom på svensk i 2002, på Artos bokförlag. Fra denne boken har jeg hentet følgende historie som jeg har oversatt til norsk, og som lærte meg en viktig lekse av betydning av å slå røtter et sted:

'Det fantes en abba som levde i Abba Eustorgios kloster, og ham ville vår hellige erkebiskop av Jerusalem gjøre til klosterets abbed. Men han ville ikke og sa: - Jeg vil heller være på Sinai-fjellet for å be.

Erkebiskopen forsøkte å få overtalt ham til først å bli abbed og så kunne han gå til Sinai-fjellet, men abbaen ville ikke la seg overtale. Erkebiskopen gav ham derfor lov til å reise under forutsetning av at han takket ja til å bli abbed når han kom tilbake. Han tok farvel med erkebiskopen, og sammen med en disippel begynte han på reisen til Sinai. De gikk over Jordan-elven, men innen de hadde nådd den første merkesteinen begynte abbaen å skjelve av feber. Når han ikke klarte å gå videre fant de en grotte og gikk inn der så abbaen kunne få hvile.De stanset opp i denne grotten i tre dager og kunne knapt røre seg, feberhet som han var. 

Når han sov så han en skikkelse foran seg som sa til ham: - Si meg, abba, hvor vil du gå? Han svarte: - Til fjellet Sinai. Da svarte skikkelsen til ham: - Jeg ber deg, dra ikke dit. Men når han ikke klarte å overtale abbaen dro han sin vei. 

Feberen steg. Neste natt kom den samme skikkelsen med det samme utseende tilbake og sa: - Hvorfor vil du vedvare med å lide på denne måten, kjære abba? Hør på meg og gå ikke dit! Abbaen spurte da: - Hvem er du? Skikkelsen svarte: Døperen Johannes, og det er derfor jeg sier deg at du ikke skal gå dit. Denne lille grotten er større enn Sinai-fjellet. Mange ganger kom vår Herre Jesus Kristus hit for å hilse på meg. Gi meg ditt ord på at du skal stanse her så skal jeg gi deg helsen tilbake.

Abbaen sa seg enig i dette med glede og ga et høytidelig løfte om å bli i grotten. Han ble frisk på et øyeblikk og forble der resten av sitt liv. Han gjorde grotten om til en kirke og grunnla et brødreskap der. Stedet heter Sapsas. Like ved dette stedet ligger Wadi Chorath til venstre. Det var hit Elia ble sendt under tørken; det ligger like ved Jordan'.

Ingen kommentarer: