tirsdag, juni 18, 2013

En mystiker rotfestet i Guds kjærlighet

Det er ingen lang artikkel jeg skal presentere for deg i dag, men et utsagn som har tenkt mye over den siste tiden.

I vår tid - og i fremtiden - hvordan skal vi formidle evangeliet på en troverdig måte - en måte som kommuniserer med mennesker?

Den eneste måten - tror jeg - er at det vi formidler springer ut av eget levd liv. Ikke fra noe vi har lest oss til, men noe vi har erfart. Da har jeg ikke sagt noe negativt om det å tilegne seg kunnskap gjennom studier. Tvert om. Det er nødvendig. Men om avstanden mellom hjerne og hjerte blir for stor blir vi ikke troverdige overfor de som skal lytte til oss, når vi formidler noe fra talerstolen eller i samtaler.

Da var det at jeg kom over følgende utsagn fra Henri Nouwen (bildet), og da falt mye på plass for meg:

'Fremtidens prest må være en mystiker, en hvis identitet er djupt rotfestet i Guds første kjærlighet'.

Ingen kommentarer: