søndag, juni 16, 2013

Jerusalem av gull

Når jeg så dette vakre bildet av Jerusalem i dag, kunne jeg ikke annet enn å minne meg selv om teksten i sangen 'Jerusalem av gull'.

Den sangen ble sunget over hele Israel etter seksdagerskrigen. Den ble diktet og komponert til frihetsdagen den 14. mai i 1967, og inneholdt kun tre vers. Da Israel inntok Gamlebyen i juni 1967, kom det fjerde verset i tillegg. Sangen er en pris til Jerusalem, og gir en anelse om hva Jerusalem betyr for jødene:

Din duft er som krystallklar vin,
fylt med furus duft.
Og kveldens vind på sine vinger,
bærer kirkeklokkens klang.
Dine trær og dine stener sover i sin søvn,
Staden som på berget ligger
har i sitt hjerte en mur.

Kor: Yerushalaim, Guds stad av gull.
Av kobber, full av lys.
For dine sanger vil jeg være
en harpe for deg.

Alle dine brønner er uttørket,
din markedsplass er tom.
Ingen ser til tempelplassen,
og Gamlebyen er ei vår.
Fra Oljebergets mange huler
lyder ånders rop.
Og ingen går til Dødehavet igennom Jeriko.

Med min sang jeg kommer til deg,
ned kronen i min hånd,
som jeg setter på ditt hode.
Den minste av dine barn,
For ditt navn brenner mine lepper
som av serafers kyss.
Jerusalem jeg aldri glemmer, du er en by av gull.

Vi er tilbake til dine brønner
og til din markedsplass.
Basunen lyder på tempelfjellet,
og Gamlebyen er vår.
Til Oljebergets huler strømmer
titusen stråler av sol.
Og vi går ned til Dødehavet
igjennom Jeriko.

Du kan lytte til sangen her:
http://www.youtube.com/watch?v=JH8gtdDA5x0
http://www.youtube.com/watch?v=BPv6DwoPLt0

Ingen kommentarer: