søndag, juli 21, 2013

Å, for djup i Jesu kjærleik!

Fredag hadde jeg en sterk og gripende opplevelse. I forbindelse med kveldsmøtet på sommerstevnet til Kristent Fellesskap på Hedmarktoppen, reiser en ung mann seg og går frem på scenen. Mange har kommet frem til forbønn. Med klokkeklar røst synger han en salme akapella som går gjennom hele kroppen min og berører hele meg:

Å, for djup i Jesu kjærleik!
Utan grenser, botnlaus, fri!
Som en mektig havsens bylgje
har han løynt mi syndetid.
Over, under, rundt omkring meg
er Hans sterke kjærleiks straum,
driv meg fram imot mitt heimland,
dyre, fagre framtidsdraum!

Å, for djup i Jesu kjærleik!
Sprei Hans pris fra hav til hav:
Kor han elskar alle, alle,
frelsar oss fra synd og grav,
kor Han vaktar sine kjære
som Han kjøpte med sitt blod,
kor Han ber for veike vener,
sender kraft og trøyst og mod!

Å, for djup i Jesu kjærleik!
Ingen stad eg kvilar så.
Som eit mektig hav av signing,
som ei hamn av fred og ro!
Å, for djup i Jesu kjærleik!
Der min himmels himmel er.
Mine lengsler stig mot trona,
mine augo Lammet ser.

Selv når jeg skriver av sangen fra Norsk Salmebok nr 494 kjenner jeg tårene komme! Hvilket fantastisk innhold denne salmen har. Så sant dette er! Dette er jo evangeliet i et nøtteskall. Og hvilken melodi.

Her finner du to innspillinger, en på engelsk og en på norsk:

http://www.youtube.com/watch?v=9hzYKovRsJ8

http://www.youtube.com/watch?v=xcC6rAerCAU

Ingen kommentarer: