mandag, juli 15, 2013

Å være menighet, del 1

Om noen skulle undre seg over hva som virkelig opptar meg for tiden, så kan jeg røpe det nå! Jeg er opptatt av hva det vil si å være menighet. Og det har jeg vært riktig lenge.

Det handler ikke så mye om å gå til gudstjeneste, eller være til stede på et møte, som det handler om å være kirke!

Eller for å si det på en annen måte: hvordan leve ut i praksis det livet som Det nye testamente beskriver for oss.

En av de som hjelper meg til å sette ord på denne prosessen jeg opplever å befinne meg i er John F. Alexander. Han var en profetisk pioner i sin levetid. Alexander var høyt utdannet både fra Oxford University, Trinity Evangelical Divinity School og Northwestern University. Han underviste ved Wheaton College og var redaktør for bladet 'The Other Side', men han var også pastor for en meget spennende menighet - Church of the Sojourners - som presenterer seg som 'en-leve-sammen-kirke' i San Francisco, helt frem til sin død i 2001. John F. Alexander fikk det vitnesbyrdet at han levde som han lærte!

I boken 'Being Church - reflections on How to Live as the People of God' (Cascade Books, Eugene, Oregon, USA) beskriver han noe som mange av oss er opptatt av: de høye bekjennelsene i NT om det å være en kristen, og det å være kirke, og hvor sørgelig kort vi har kommet når det gjelder å leve dette ut i praksis.

Men John F. Aleksander er ikke så opptatt av å gi oss en elendighetsbeskrivelse! Han er opptatt av noe annet! Mens vi gjerne fokuserer på at vi ikke får til å leve ut Bergprekenen eller det livet vi ser levd ut i den første menighet, fordi vi kommer til kort, enten på grunn av synd eller skrøpeligheter - eller begge deler, stiller John F. Aleksander et mye viktigere spørsmål:

Har vi forstått hva menigheten er i det hele tatt?

Er vår oppfatning av og vår forståelse av menigheten i tråd med hva Det nye testamente har å si om den?

Viktigere spørsmål om dette kan vi ikke stille oss. Ikke om vi skal ta livet med Jesus på ramme alvor, for det livet kan ikke leves uavhengig av menigheten! Nei, virkelig ikke. Får den påstanden deg til å reagere? Tenk etter selv: Kan en kristen leve på utsiden av menigheten?

I denne artikkelserien skal jeg reise en del problemstillinger. Kanskje det ikke kommer noen svar. Jeg vet ikke ennå. Jeg er i en prosess fordi jeg ser at mye av det som skjer i og rundt våre menigheter ikke fungerer. Jo, vi samles til møter og gudstjenester. Men er det vi gjør eller det vi representerer menigheten? Slik den fremstår i lys av Det nye testamente?

(fortsettes)

1 kommentar:

Anonym sa...

Viktig artikkel med tanke på alle strømninger som er rundt dette med hva menighet er. Da tenker jeg særlig om emerging church, være misjonal, husmenigheter etc. Tror en alternativ bok på dette feltet kan være Why we love the church in praise of institution and organized religion. Boken tar et oppgjør med alle nye trender og forsvarer den tradisjonelle menighetsformen. Kan være verdt å lese som en motvekt og balanse. Boken kan kjøpes på amazon.com. Mvh Håvard Aasland