fredag, juli 05, 2013

Et sterkt vitnesbyrd om kjærlighet til alle

Han etterlater seg litt av et vitnesbyrd, Art Wiser (bildet). Etter at 92 åringen døde i mars i år, omtales han nå i Amerikas største katolske avis, som en mann hvis liv ble levd for Kristus. Det er ikke ofte katolikker omtaler anabaptister på den måten! I artikkelen heter det: 'Han var liten i seg selv, men levde det kristne livet og praktiserte kristen nestekjærlighet, han sto høyreist'.

Art Wiser var en del av Maple Ridge Bruderhof i Ulster Park. Han fant mange katolske venner i erkebispesetet i New York, som Ulster Park er en del av. De fant hverandre i 'ja-til-livet'-kampanjer mot fosterdrap og aktiv dødshjelp, og i økumenikken. Det tross for at de læremessig sto langt fra hverandre.

'Jeg møtte Art mens jeg arbeidet som journalist for Catholic New York', forteller Claudia McDonnell, som har skrevet minneord i samme avis. Den gangen skrev McDonnell reportasjer om forholdet mellom erkebispesetet og Bruderhof-bevegelsen: 'Han hadde alltid et stort smil, en vennlig hilsen og hadde konsise kommentarer om noe han i øyeblikket var opptatt av og dets åndelige betydning'. Her er artikkelen Claudia McDonnell skrev:

'Art og kona hans, Mary, som døde i 2007, ble en del av Bruderhof i 1957 etter å ha blitt kristne. Bruderhof - navnet betyr 'Brødrenes sted' - er en internasjonal fellesskapsbevegelse som har sine røtter i reformasjonens anabaptister. Medlemmene forsøker å leve slik de første kristne levde og har alle eiendeler felles. De søker å spre evangeliet, tjene Gud og neste. De motsetter seg krig og all annen vold, de er sterke tilhengere av 'ja-til-livet' bevegelsen og de står for et tradisjonelt kristent syn på ekteskap og seksualitet.

De siste få tiårene, har Bruderhof og Den katolske kirke vært engasjert i en dialog, og et vennskap har vokst frem blant medlemmer av de to trosgruppene. I 1966, ble kardinal John O'Conner den første katolske kardinalen som besøkte en Bruderhof-kommunitet. Art Wiser spilte i den sammenhengen en nøkkelrolle for å få besøket i stand. Jeg dekket begivenheten som fant sted i Woodcrest Bruderhof i Rifton. Min mor var sammen med meg. Vi ble djupt berørt av den varmen og vennligheten vi ble møtt med. I ettertid har våre venner i Bruderhof holdt kontakten med oss.

Felles uttalelse
I 2003 signerte det katolske erkebispesetet i New York og Bruderhof en felles uttalelse om renhet. Igjen var det Art som sto bak som den drivende kraften. Han var også et av medlemmene i Bruderhof som tok del i signeringen ved erkebispesetets hovedkvarter. Etterpå fortalte han meg med stor glede: 'Vi har bedt for dette de siste syv årene'.

Senere dreide samtalen seg om økumenikk, og Art siterte den bønn Kristus ba til Faderen: 'Må de alle være ett ... for at verden skal tro at du har sendt meg' (Joh 17,21)

'Det må være vårt endelige mål,' sa Art.

Når hans kone døde etter 65 års ekteskap - de hadde seks barn - skrev Art et brev til min mor og meg for å fortelle oss hva som hadde skjedd. Han fortalte at hennes død hadde vært fredfull, og så la han til: 'Ikke vær lei dere for meg, jeg fryder meg i hennes glede'.

Den gleden var også til å ta og føle på under begravelsen for Art 18. mai. Omlag 300 mennesker - Bruderhof-medlemmer og gjester - satt på stoler under en skyggefull låve ved Maple Ridge. Talerne inkluderte sønnen til Art, Stephen, så vel som fader Benedict J. Groeschel, stifteren av Fornyelsens Fransiskanere, og Moder Agnes Mary Donovan som er ansvarlig for Livets Søstre. Andre katolske ordener var også til stede.

Det var mange minneord om Art, hans levende kristne tro og hans bidrag til samfunnet. Det var betraktninger om evangeliets løfter om evig liv og hva de betyr for en trofast kristen.

Noe senere besøkte jeg Martin og Burgel Johnson, som også tilhører Maple Ridge fellesskapet. Den morgenen sendte Martin en epost til meg med en veibeskrivelse. Jeg sendte en rask tilbakemelding, og ventet meg ikke noe gjensvar. Men Martin skrev: 'Vi vil se etter deg'.

Denne enkle forsikringen grep meg djupt. Den uttrykker så mye av hva 'elsk din neste' betyr. Det er hva alle som kaller seg kristne er kalt til å gjøre. Ta vare på hverandre, ta del i hverandres behov, være der når noen trenger oss.

Det er hva Art Wiser gjorde: Han våket over fellesskapet sitt, samfunnet rundt ham og den store vide verden. I ord og handling, ydmykt og stillferdig, promoterte han Jesu kjærlighet og kjærlighet til alt Guds folk. Gjør vi det samme ærer vi hans minne.

Ingen kommentarer: