mandag, august 05, 2013

'Jeg vil gjøre alle mine fjell til veier'

Skulle du ønske alle problemene dine forsvant, med det samme du ba Gud om å fjerne dem? Jeg kom over noe riktig godt som F,B Meyer har skrevet i sin bok: 'Christ in Isaiah', og vil gjerne få dele det med bloggens lesere. Jeg tror de fleste av oss vi kjenne oss igjen. Dette er hverdagstro. Utgangspunktet for betraktningen til Meyer, er Jes 49,11:

'Jeg vil gjøre alle mine fjell til veier'

Gud sørger for at de hindringer vi møter, tjener Hans hensikter. Vi har alle våre fjell. De er både mennesker og forhold som truer med å hindre framgang i gudslivet. Det er store krav, vanskelige arbeidsforhold, en torn i kjødet, et daglig kors. Vi tenker at hvis vi bare slapp alt dette, ville vi leve renere og mer hellig. Ofte ber vi derfor om å bli kvitt det brysomme.

'Dere uforstandige og senhjertede til å tro!' Dette er jo betingelsene for at vi blir i stand til å utføre oppgavene, og det er Guds nåde som har plassert dem der for at vi skal oppnå de velsignelser vi har bedt om så lenge. Du har bedt om tålmodighet, og så møter du noe som plager deg langt mer enn du synes du kan holde ut. Du har flyktet fra det, unngått det og regnet det som en uoverstigelig hindring. Om bare dette blir fjernet, ville det sikre deg øyeblikkelig utfrielse og seier.

Det stemmer ikke! Det eneste du hadde oppnådd med det, var at fristelsen til utålmodighet ble borte, men det er ikke det samme som tålmodighet. Det oppnår vi bare gjennom de prøvelsene som vi synes er umulige å bære.

Underkast deg. Gjør krav på den tålmodighet som er din gjennom Jesu verk. Møt dine prøvelser i ham. Det er ingenting av alt det som plager deg som ikke skal tjene et høyere mål. Dette er hans fjell. Han har plassert dem der. Vi vet at Gud kommer aldri til å svikte sitt løfte. Han ser like til jordens ender. Han ser alt som finnes under himmelen. Når vi kommer til fjellets fot, skal vi også se veien.

Ingen kommentarer: