mandag, august 12, 2013

Michail Bychko - en troshelt fra Hvite-Russland

Michail Bychko (nr fra høyre i blåstripete genser), ble født i Hvite-Russland i 1988 - bare tre år før Sovjetunionens fall. Han vokste opp i byen Stolbtsky, hvor hans far var pastor i en liten baptistmenighet. Familien tilhørte dermed en liten evangelikal minoritet i Hvite-Russland, et land som fremdeles styres etter et hardt kommunistisk og ateistisk regime.

Mens Michail vokste opp med de bibelske historiene om Moses, David, Daniel, Jona, de 12 apostlene - og selvsagt Herren Jesus selv. Selv om heltene fra Det gamle testamente fascinerte ham, var det ikke før enn i voksen alder at Michail forstod at han hadde behov for en Frelser.

- Min favoritt-helt var David. Jeg husker jeg spurte Gud om Han ikke kunne gjøre meg lik ham. Selv om jeg ikke helt forstod Herrens storhet og hva Han gjorde for meg på korset, så forstod jeg at jeg hadde synder som sinne, ulydighet og stolthet i mitt liv, og at jeg trengte Guds tilgivelse. Jeg var vel seks-syv år gammel da jeg dro på en kristen leir, hvor Herren kalte på meg, og hvor jeg ba for første gang om at jeg ønsket å lære Jesus å kjenne. Etter det gikk det litt opp og ned. Jeg var 15 år gammel da jeg tok imot Jesus som min personlige Frelser og Herre. Samme år ble jeg døpt, forteller Michail Bychko.

Men i tiden som fulgte kjempet Michail med tanken om at Jesus også skulle være Herre i hans liv. For ham var det nemlig bare en ting som gjaldt: hans skateboard og vennene hans.

Han gikk på videregående skole i Minsk, hovedstaden i Hvite-Russland, og så videre på Universitetet. Tre år inn i studiene får han økonomiske problemer. Det er nå Gud for alvor begynner å arbeide med hans hjerte. I 2007 overgir han så hele livet sitt i Guds hender. Nå er det alvor. Hans far ble overveldet over hva Gud gjorde med sønnen hans.

Michail fullførte studier ved Minsk Theological Seminary, og er nå ungdomspastor i hjemmemenigheten. Planen er nå å plante en ny menighet i Minsk.

Ingen kommentarer: