torsdag, september 26, 2013

Billy Graham: Kjære President Rouhani

Billy Graham engasjerer seg nå Saaed Abedini-saken. Han har skrevet brev til Irans president. Brevet er offentliggjort i The New Times i dag. Her er min oversettelse:

Kjære President Rouhani

Med stor bekymring har jeg fulgt saken til den amerikanske statsborgeren, Saeed Abedini, som tiden sitter fengslet i ditt land. I forbindelse med byggingen av et barnehjem i Iran ble han arrestert og senere dømt til åtte års fengsel. Hans situasjon følges med stor og økende offentlig oppmerksomhet i USA. Dette har ikke vært fordelaktig for Iran, i det vi er overbevist om at den egentlige årsaken for fengslingen av pastor Abedini er på grunn av hans kristne tro.

Som du sikkert er kjent med, har jeg som en religiøs leder ofte talt (både offentlig og privat med vår nasjons lederskap) om det store behovet for større forståelse for fredens sak blant verdens nasjoner. Når du nå kommer til USA denne uken for møter i  FN's generalforsamling i New Tork, er det mitt oppriktige håp at det må finnes måter å redusere de nåværende spenningene mellom Amerikas forente stater og Den iranske islamske republikken.

Mandagens bekjentgjøring at ditt land har satt fri 80 politiske fanger er svært oppmuntrende. Jeg frykter imidlertid at publisiteten rundt den fortsatte fengslingen av pastor Abedini, en amerikansk statsborger, vil fortsette å skade det allerede skjøre forholdet som for nærværende eksisterer mellom våre to nasjoner.

26. september - som på dagen markerer at det er et år siden pastor Saeed Abedini ble arrestert - vil tusenvis ta del i en bønnevake i mer enn 70 amerikanske byer. Vi utfordrer ditt land om å løslate denne ektemannen, far og Guds tjener. Jeg slutter meg til disse og i respekt ber jeg Dem om å løslate pastor Saeed Abedini fra fengsel. En slik handling, tror jeg, vil ha en positiv innvirkning i vårt land, og vil blant våre ledere kunne bli sett på som en betydningsfullt skritt i å redusere spenningene.

Ærbødigst Deres

Billy Graham
Montreat, NC

Ingen kommentarer: