lørdag, september 21, 2013

Takk for Bibelen

I dag leste jeg noe som først gjorde meg trist, men så kjente jeg på en djup takknemlighet. Her er hva jeg leste:

'En tro tuftet på Bibelen alene må være en fattig tro'.

Vedkommende som skrev setningen tilhører en annen kirkelig sammenheng enn min. En sammenheng som likestiller Bibelen med det de kaller 'den hellige tradisjonen'.

Jeg skal ikke kommentere det, bare få gi uttrykk for min glede over Bibelen. Hvor fattige hadde vi ikke vært uten den, overlatt til tilfeldighetene, til alskens åpenbaringer, selvutnevnte profeter. I stedet har Gud gitt oss en fullkommen, autoritativ, evig gyldig og guddommelig inspirert guide. Så jeg kjenner meg slett ikke fattig. Tvert om. Jeg kjenner meg svært rik. Om jeg ikke hadde noe annet enn Bibelen ville det være nok. Hans ord er en evig kilde til inspirasjon, oppmuntring, korrigering, frelse, legedom, kunnskap.

Bibelen sier om seg selv:

'Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning'. (2.Tim 3,16)

En slik uttalelse vitner egentlig om en liten tro og tillit til Gud som gav oss Bibelen.

Ingen kommentarer: