mandag, oktober 21, 2013

Et fullstendig misforstått evangelium

Jeg er redd denne historien jeg nå skal fortelle er nokså beskrivende for hvordan kristne kan reagere:

I fjor satt en høygravid kvinne utenfor en amerikansk megakirke. Hun var hjemløs. Flere hadde lagt merke til denne, der hun satt dag etter dag.

En person tilknyttet et senter som hjelper enslige kvinner med å bære frem barna sine, kom i kontakt med henne. Hun kunne tilby et sted å bo, mat og hjelp når barnet skulle føde. Dette takket den høygravide kvinnen ja til. Kvinnen tilknyttet senteret spurte om ikke noen fra megakirken hadde tilbudt henne hjelp der hun satt utenfor kirken deres, dag etter dag. Den høygravide kvinnen kunne fortelle at en av dem, en kvinne, hadde invitert henne inn i kirken på en kopp kaffe for å presentere evangeliet for henne.

- Spurte hun ikke om du trengte noe hjelp?
- Nei, kunne kvinnen svare, hun ville bare snakke om Jesus.

Dette må vel være et misforstått evangelium! Kvinnen fra megakirken var kun opptatt av å se at denne kvinnen skulle bli frelst, men hun var ikke opptatt av hvilken tilstand kvinnen befant seg i og hvilken hjelp hun trengte. Hun var som de som Jesus forteller om i sin lignelse som gikk forbi mannen som lå skadet etter å ha blitt overfalt av røvere.

Kvinnen fra magakirken må ha glemt hva Jesus sa, slik det er gjengitt i Matt 25:

'34 Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. 35 For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; 36 jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’ 37 Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? 38 Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? 39 Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’40 Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’
    41 Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ 44 Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ 45 Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»

Ingen kommentarer: