mandag, oktober 28, 2013

Gløden er en ild som brenner, del 2

Her er andre del av artikkelen jeg har oversatt som pave Shenouda III har skrevet om pinsens betydning:

Hvor vakre er ikke salmistens ord: 'Han gjør vinder til sine engler, luende ild til sine tjenere'.(Salme 104,4 og Hebr 1,7).

Om du er en brennende ild blir du en brukbar tjener for Gud, for Bibelen sier til de som tjener: 'vær brennende i ånden, tjen Herren'. (Rom 12,11). Vår Herre Gud kalles jo selv 'en fortærende ild' (5.Mos 4,24)

Guds ord fantes i hjertet til Jeremia 'som en ild' (Jer 29,9), og han kunne ikke være stille eller være taus til tross for alle vanskelighetene som ble han til del. Herren sa til Jeremia: 'gjør jeg mine ord i din munn til en ild' (Jer 5,14). Og Jeremia utbrøt:

'Mitt indre, mitt indre! Jeg skjelver av angst! Å, mitt hjertes vegger! Mitt hjerte bruser i meg, jeg kan ikke tie! For hornets klang, krigsskrik har du hørt, min sjel'. (Jer 4,19)

Og så har vi profeten David som sa: 'For nidkjærhet for ditt hus har fortært meg, og hån fra dem som håner deg, er falt på meg'. (Salme 69,10)

'Herre, der er som om syndernes forulempninger mot Deg eller Din kirke eller Ditt folk treffer meg personlig', mener David. Når Goliat forulemper den levende Guds hær (1.Sam 17,26), kunne David kjenne dette påtagelig, og han ga seg ingen ro før enn han hadde fjernet denne vanæren.

Hellig glød er når et hjerte gløder, tent av kjærlighet til Gud og vil at Guds kjærlighet skal nå hvert hjerte. Den som har ett slik hjerte elsker Gud og vil at andre skal elske Ham også.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: