onsdag, oktober 09, 2013

Serbia - hvor kristne setter Jesus høyere enn statens maktapparat, del 6

Her er sjette del i serien om den serbiske Døperbevegelsen, og motstanden den møtte, både hos myndighetene og i Den ortodokse kirke:

En blond ung mann sto fram: Petar Hugyos.
- Er du ungarer? ville kommandanten vite.
- Nei, jeg er russer.
- Vel, ta geværet, uansett, sa kommandanten og la til: - Det er synd om du måtte gå i fengsel. Du er så ung.
- Jeg kan ikke gjøre det.
- Hvor mange år har du tilhørt denne sekten?
- Jeg sluttet meg til dem når jeg var 15.
- Hvor gammel er du nå?
- Jeg er 22.

Paja Opra, en annen ungdom, stiller seg rolig fram når han ble ropt opp.
- Kom igjen, Paja, ta opp geværet! sier kommandanten.
- Jeg kan ikke gjøre din militærtjeneste, så hvorfor skulle jeg ta opp geværet?
- Det du sier er at du ikke vil gjøre noens tjeneste, bare din egen?

Paja smiler og stiller seg i rekken igjen.

Scenen gjentar seg og gjentar seg med Milan Naumov, Petar Svicav, Milos Bakalski, Danilo Stojkov, Sandor Popov, Vlada Kocanti, Milos Antic, Zdravko Tutin, Danilo Aladzic, Milorad Zoric, Kuzman Pavlovic ...

I en senere rapport beskrev Gjorgij rettsaken mot Ljuba, den unge sønnen til Nasareer-lederen Milan Duroslovac. Han beskrev ham som en 'høy, vennlig ungdom som så rolig på alle og smilte når noen hadde moro av at han befant seg i retten'. Ljuba var rolig også når dommen mot ham ble lest opp'. Men mye skjedde bak kulissene som Gjorgij ikke fikk med seg.

En kommandant ba nasareeren, Paja Tordaji, ta opp et gevær. Når han nektet, slo han Tordaji i ansiktet, og gav ordre om at 10 geværer skulle henges rundt halsen hans. De tvang ham så til å bli stående i en stilling som gjorde at han nesten ikke fikk puste, mens andre rekrutter slo og sparket ham til blods fra hode til fotsåler. De stakk ham med bajonetter, og tvang ham så til å ligge på en spikermatte.

I fengselsbrakker og fangeleire ble disse kristne trakassert og mishandlet. Men de forble trofast mot Kristus.

I neste artikkel i denne serien vil du lese et brev 150 fengslede medlemmer av Nasareerne skrev til trossøsken i Sveits.

(fortsettes)

Bildet viser serbiske soldater under 1.verdenskrig

Ingen kommentarer: