mandag, desember 30, 2013

10 måter å berike livet ditt på i 2014, del 1

Christine og Tom Sine er to personer jeg har stor sans for! De arbeider med å hjelpe mennesker til å leve troen ut i hverdagslivet, og har hentet mye fra keltisk spiritualitet og fra anabaptismen. Christine, som er lege av yrke, kaller seg selv en 'kontemplativ aktivist'.

Nå har hun skrevet en artikkel, som jeg synes er så god at jeg har valgt å oversette den:

Hvor seriøst vil du følge Kristus i 2014? Året 2013 er snart historie, og de fleste av oss tenker vel på hva vi ønsker skal ha vår oppmerksomhet det kommende året. Her er noen ideer til hvordan du kan berike ditt liv i det du forbereder seg for det året som ligger foran:

1. Ha en klar følelse av hensikt for det kommende året
Å ha en klar følelse av hva Gud har kalt oss til gjør det lettere for oss å sette grenser, og si nei til alle de gode tingene som vi blir spurt om å gjøre, men som ikke reflekterer det vi egentlig er kalt til.

2. Sett deg noen mål
Ordene som kommer til meg er innover, oppover og utover. Et rikt og balansert krever likevekt i alle tre og det er viktig å sette mål som vil berike ditt indre liv, din relasjon til Gud og din relasjon til de rundt deg.

3. Utvikle en regelmessig åndelig praksis
- åndelige disipliner for ditt indre liv, tid for bønn for de relasjon oppad til Gud, gjestfrihet og tid for å tjene ditt lokalsamfunn.

4. Hold hviledagen
Dette er sannsynligvis den mest berikende vanen vi kan utvikle ikke bare for våre åndelige liv, men også for vår kropp og vårt sinn.

5. Utvikle en vane av takknemlighet
Dette er blitt en del av min hviledags-praksis. Når jeg begynte med å spørre meg selv hver uke: 'Hva er jeg takknemlig for?' revolusjonerte det min holdning til meg selv og til verden som omgir meg.

Siste del av denne artikkelen publiseres i morgen

Ingen kommentarer: