fredag, desember 27, 2013

På vei mot synlig fellesskap med alle som elsker Kristus

Jeg har funnet frem igjen brevet fra bror Alois (bildet), nåværende prior for den økumeniske kommuniteten i Taize. Han har fulgt opp tradisjonen som grunnleggeren av kommuniteten i Taize, bror Roger, startet med, nemlig å skrive brev som ble grunnlaget for samtale, refleksjon og var retningsgivende for Taize for en bestemt periode.

Brevet fra bror Alois gjelder for perioden 2012-2015, og her beskriver bror Alois, det han kaller for 'den nye solidariteten'. Hvert av disse årene har sine 'merkesteiner':

2012: Nye veier til tillit mellom mennesker
2013: Nytt lys på kildene til tillit til Gud
2014: På vei mot synlig fellesskap med alle som som elsker Kristus
2015: Å bli 'jordens salt'.

Jeg merker meg det viktige ordet for det kommende året: 'På vei mot synlig fellesskap med alle som elsker Kristus'. 

Jeg spør: hvordan kan vi leve dette ut? I praksis? I våre lokalsamfunn?

Kanskje med å begynne å be Jesu egen bønn? Johannes beskriver dette slik:

'Jeg ber ikke bare for dem, men også for dem som gjennom deres ord kommer til tro på meg. Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg, og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg'. (Joh 17,20-21)

Splittelsen i Kristi kropp er ikke noe annet enn en skandale.

La oss ta med oss ordene til Matta Al-Miskin eller Matteus den fattige, den store fornyeren av det monastiske livet i den koptiske kirken:

'Kristen enhet et jo troens viktigste krav - et krav som vokser fram i vårt indre og tar tak i hjerte og følelser. Med tårer ber vi om enhet, fordi vi ber om Kristus! Vi vil leve ut enheten i ånd og sannhet, ettersom vi vil smake Kristus, leve ut Hans kjærlighet og oppleve mysteriet i Hans enhet med Faderen - denne enheten som er selve den guddommelige kjærlighetens natur'. (Matta Al-Miskin: Enhet ger liv. Silentium 2000, side 23)

Ingen kommentarer: