torsdag, januar 09, 2014

Enke for andre gang - etter at islamister drepte hennes ektemenn

Nyttårsaften ble 29 år gamle Faith Kore Usman (bildet) enke for andre gang. Da drepte muslimske ekstremister blant Fulani-gjeterne ektemannen. Men han var ikke den eneste som ble drept. Også en 41 år gammel mor ble drept. Hun var mor til syv barn. Den eldste 14 år gammel.

Det er Morningstar News som melder dette.

Kore Usman ble bare 34 år gammel. Sammen med andre kristne feiret han gudstjeneste ute på markene nær kirken deres i landsbyen Maihakorin Gold, nær Bokkos i det sentrale Nigeria. Plutselig dukket det opp Fulani-gjetere som åpnet ild.

'Jeg har satt min lit til Gud og jeg venter på Ham at Han skal trøste meg og ta vare på meg og de fem barna mine', sier Faith Kore Usman. De tok fikk ni år sammen som ektepar.

'Min første ektemann, Davou Philip, ble drept i landsbyen Jol i 2002', forteller hun, og legger til: 'Jeg hadde en sønn med ham. Etter at min første mann var død, ble jeg kjent med Kore Usman, og vi giftet oss. Gud velsignet oss med fire barn. Jeg var glad sorgen var blitt løftet av meg, og nå har jeg mistet min andre mann. Begge er blitt drept av muslimer med våpen'.

De som ble drept nyttårsaften sto ute på markene for å takke Gud for alt Han hadde gjort i året som nå snart var historie, da islamistene åpent ild.

Ektemannen til den 41 år gamle kvinnen som ble drept, Luka Tejan, sier det slik:

'Vi ser på disse drapene som ondsinnede handlinger for å hindre spredningen av evangeliet. Djevelen har brukt fulaniene til å drepe kristne. Det gode midt oppe i alt dette er at vi har beholdt håpet til tross for all smerten og tårene. Vi skal overvinne, i Jesu navn'.

La oss huske våre trossøsken i Nigeria i våre forbønner.

Foto: Morning Star News.

Ingen kommentarer: