fredag, januar 03, 2014

'Men har det hjulpet deg?'

Verdens beste svigermor abonnerer på det gode bladet 'Aganda 3:16'. Her om dagen fikk jeg en bunke eldre utgaver. I et av dem fant jeg et intervju med Jens Petter Jørgensen (bildet), en forkynner og åndelig veileder jeg gjennom årene har lært å sette mer og mer pris på. Hans ærlighet med hensyn til eget levd liv, og til troen, har hjulpet meg mer enn en gang.

I dette intervjuet sier Jens Petter Jørgensen noe jeg har tenkt mye på i lengre tid.

Journalisten som portretterer ham - Per Arne Gjerdi - siterer Jørgensen på at det hender han blir kritisert for ikke å være mer opptatt av å 'utlegge Skriften', og forklare hva alle ordene betyr:

'Det gjorde nemlig de gamle predikantene. De 'loddet så dypt', blir det sagt. Da spør jeg iblant tilbake: 'Men har det hjulpet deg i hverdagen?' Hvis tro i sitt dypeste vesen er relasjon, må jo utleggelsen av bibeltekstene hjelpe deg til å fordype den relasjonen'.

Det er godt sagt, er det ikke.

Men det er bedre enn som så! Det er nemlig sant. Når jeg ser gjennom mine mange prekener fra tidlig 70-tall, så er det mye rart en har sagt! Og det har nok vært så som så med mye. Av og til har man talt vidløftig over tekster som har grepet en selv, og man har forundret seg over at de som hører på ikke har sett det du har sett! I etterkant må en jo smile i skjegget over ens egen ungdommelige begeistring og naivitet. Et og annet har jo livet lært en.

Men.

Har det jeg har preket hjulpet noen? Har det ført andre inn i en djupere relasjon med Jesus? Har jeg delt eget levd liv slik at det har vært gjenkjennbart for andre?

Det ble en stille ettertanke etter å ha lest dette portrettintervjuet med Jens Petter Jørgensen. Jeg husker jeg lærte dette av en annen mann jeg har satt stor pris på:

'Du kan ikke føre andre mennesker lenger på veien enn du selv har kommet'.

7 kommentarer:

Sigurd Heiervang sa...

Ja, har det hjulpet? Har det ført til vekst? Så flott å få dette fra deg nå kjære broder. Sitter og jobber med søndagens tale om livet, menighet, mennesket og tilbedelse.
Jeg tror og har erfart at sann tilbedelse skaper relasjon på dypet. En dyp relasjon forankret i kjærlighet til Jesus hjelper meg i livet med Gud, men og i livet med mine her på jord. I denne prosessen hjelper skriften meg til å trenger dypere, men og trossøskens erfaringer og tanker, slik du deler med oss. Hodets kunnskap er alene ikke nok. Hjertets tilbedelse må være med. Det har i alle fall hjulpet meg. Guds fred.

bjørn sa...

Hvis man ikke tror at utleggelsen av skriften i forkynnelsen hjelper oss i hverdagen, så viser det bare at man har mistet troen på hva Guds ord er og dens virkning. "Sinnets fornyelse" kommer ved å høre og lese Guds ord. Troen kommer av forkynnelsen leser vi i Rom.10:17. Her også menes Kristi ord som vi kun finner i skriften. Å spørre om "har det hjulpet deg i hverdagen?" når det gjelder forkynnelsen og utleggelsen av Guds ord, er et så umodent og villfarent spørsmål som enhver bibeltro kristen vil se på med sorg. Jørgensen representerer "disse moderne lederne" som snakker om livet og kommer med praktiske tips osv. Der troen på Guds Hellige Ånd's virkning gjennom hans eget ord er borte. Dette ser vi mange steder i dag over hele landet..Praktiske tips og veiledning er viktig, men de må jo komme fra Guds ord. Jeg synes det er tragisk at ledere som Jørgensen får spalteplass og blir løftet frem når han i praksis er med på å uviktiggjøre bibelen og hva den sier. Er det virkelig noe som forandrer hverdagen og livet vi lever, så er det når Guds ord blir talt rett, og åpenbart i våre hjertet og sinn. Da blir vi forandret, får åndelig dømmekraft og visdom, og vil ta rette valg og leve rett..hvorfor? Jo fordi GUD leder oss..ikke "praktiske ledere" som blander inn verdens visdom. Hilser med dette til Jørgensen fra Guds ord.

2 Peter 1:3-7

"Ettersom hans guddommelige makt har gitt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt, ved kunnskapen om ham som har kalt oss ved sin egen herlighet og kraft, og gjennom dette har gitt oss de største og mest dyrebare løfter, for at dere ved dem skulle få del i guddommelig natur, etter at dere har flyktet bort fra fordervelsen i verden som kommer av lysten, så legg nettopp derfor all vinn på at deres tro viser seg i rett liv, og i det rette liv kunnskap, og i kunnskapen selvbeherskelse, og i selvbeherskelsen utholdenhet, og i utholdenheten gudsfrykt, og i gudsfrykten broderkjærlighet, og i broderkjærligheten kjærlighet til alle."

Bjørn Olav sa...

Det er fullt mulig å undervise om at Jesus er livet, Bjørn Storm Johansen, uten at Jesus er livet for den som underviser om det. Det er fullt mulig å undervise om bønn, uten at man selv ber. Det er fullt mulig å leve et helt liv med god bibelundervisning fra talerstolen, uten at det skaper endring hos den som lytter til. Det er ikke en teori vi forkynner, men liv. Det er fullt mulig å vite at Gud elsker deg, men aldri oppleve at det er sant.

Slik er det for mange mennesker. For meg var det i mange år kun en teori at Gud var kjærlighet. Det var først da jeg opplevde Fars kjærlighet at jeg erfarte det.

Du tar grundig feil når det gjelder Jens Petter Jørgensen. Det er tydelig at du ikke kjenner ham. Det er få jeg kjenner som har hjulpet så mange til et inderlig relasjon til Jesus som ham. Slik kan mange, mange vitne om.

Vi trenger virkelig å erfare hva Guds ord sier. Ikke bare høre det forkynt. Ikke bare snakke om det. Vi må hjelpe mennesker til å kunne leve det ut. Men da må vi selv leve det.

Jørgensen bruker Guds ord. Vær trygg på det. Men han snakker også sant om eget liv. DET er en stor mangelvare blant mange av de som taler Guds ord.

Bjørn Olav sa...

Så godt å lese det du skriver, Sigurd Heiervang! Og så godt at du minner om at sann tilbedelse skaper relasjon på djupet. Det skal jeg ta med meg. Over en tid nå har jeg opplevd at Gud har talt til meg om å bruke mer av min tid hvor jeg er alene med Gud, til å tilbe.

bjørn sa...

Jeg er enig i det..Men livet ligger i det levende ord. Det er Ordet i oss som skaper vekst, liv og helliggjørelse. Dette går mange bort fra spesielt i "moderne" menigheter. (Heb.4:1212 og 1.Tess.2:13)

Bjørn Olav sa...

Det er ikke mulig å beskylde Jens Petter Jørgensen for ikke å bruke Guds ord, Bjørn Storm Johansen. Glem ikke at du kan ha helt rett lære, og likevel mangle Guds nærvær.

bjørn sa...

Ja jeg er enig i der Bjørn Olav Hansen. :) Det er heller ikke spørsmålet her. Spørsmålet er om det er ved og i forkynnelsen/utleggelsen av ordet Gud skaper liv,tro,helliggjørelse i oss. Svaret er ut fra Guds ord , JA. Dette må det aldri på noen måte vikes bort fra..