torsdag, februar 06, 2014

Han sto på Ordets klippegrunn, del 2

Det er i denne elva - River Lark i Isleham - at Charles Haddon Spurgeon lar seg døpe på bekjennelsen av sin tro - 3.mai 1850.

Spurgeon kom fra en familie hvis foreldre og forfedre var kongregasjonalister. Han kom fra en slekt hvor forfedrene i mange slektsledd hadde bodd i Nederland. Herfra ble de fordrevet under forfølgelsene i det 16.århundre. I århundret som fulgte skjedde det at Job Spurgeon i tretten uker ble innesperret i Chelmford fengsel på grunn av samvittighetsspørsmål. Far til Charles Haddon Spurgeon var presten John Spurgeon, en alvorlig og rettskaffen mann. Også moren omtales som en gudfryktig person. Spurgeons bestefar var også prest. Han var kjent som en original og var kjapp i replikken:

'Charles, jeg har ikke noe annet å gi deg i arv enn gikten min, men den skal du til gjengjeld få mye av', pleide han å si til sønnesønnen. Og ordene var sanne. Gjennom store deler av livet skulle Charles Haddon Spurgeon slite med kronisk sykdom. Det samme skulle hans kone.

Det var etter grundig lesning av Det nye testamente at Charles Haddon Spurgeon ble overbevist om troendes dåp. Faren la ikke noe hinder for at dette kunne skje, og fredag 3.mai 1850 gikk Charles fra Newmarket, hvor han da var hjelpelærer, til fergestedet ved Isleham. Her ble han døpt av en pastor Cantlow.

Charles Haddon Spurgeon beskriver denne dagen slik, i sin dagbok. Her følger min oversettelse:

'3 Mai: Min mors fødselsdag. Må himmelens sol skinne på henne, og fornye henne, slik den allerede har gjort med den naturlige verden i dag. Startet å gå sammen med Herr Cantlow i dag klokka elleve. Vi nådde frem til Isleham klokka 13.00. På ettermiddagen var jeg så priviligert at jeg fikk følge min Herre, og bli begravd med Ham i dåpen. Velsignede elv. Velsignede symbol for min død for hele verden. Må jeg heretter bare leve for Jesus alene! Ta imot kroppen og sjelen min, som et fattig offer, bind meg til Deg, i Din styrke hengir jeg meg til tjenesten for Deg ...' (Lewis Drummond: Spurgeon - Prince of Preachers. Kregel Publications, Grand Rapids, MI 1992, side 142)

(fortsettes)

Ingen kommentarer: