onsdag, mars 26, 2014

Guds ild over Wales, del 1

I november vil det være 110 år siden vekkelsen i Wales brøt ut. En vekkelse som skulle berøres hundretusener av mennesker, ikke bare i Wales. Enkelte mener at så mange som to millioner mennesker ble frelst under den walisiske vekkelsen. Den fikk ringvirkninger en rekke steder i verden. Guds redskap i denne vekkelsen var Evan Roberts (bildet), en gruvearbeider som fikk et radikalt møte med Gud.

I en serie med artikler vil jeg presentere noe av det som skjedde under denne gjennomgripende vekkelsen.

Som alle andre vekkelser i kirkens historie starter vekkelsen i Wales med bønn. Dens røtter går tilbake blant annet til Amerika til 1899. På en skole samles 400 kristne hver lørdags kveld for å be om en verdensvid vekkelse. De som deltar i disse bønnesamlingene kommer fra mange forskjellige land. Noen av dem stanser opp og ber seg gjennom natten.

Det samme skjer i Australia. Der har det pågått i 11 år. Pastorer og lekfolk sammen. I Melbourne i 1901. Men ikke bare der. Tilsammen 400.000 kristne møtes i 2000 hjem for å be om vekkelse. En bedende skare ligger på kne for Guds ansikt.

Og byens befolkning blir berørt av Guds ords mektige kraft.

I Storbritannia bøyer 5000 mennesker kne under den store hellighetskonferansen i Keswick i juli 1902. Noen har kommet over fra Australia og forteller om det som holder på å skje der. Det er som om ilden tennes i knusktørt gress. Et resultat av dette møtet er at mange kristne begynner å samles i hjemmene for å be. 'Bønnekretser i hjemmene' blir grunnlagt, og det griper om seg. 

Hva ber de om? ' Om en utøselse av Den Hellige Ånd i følge løftet fra profeten Joel:

'Det skal skje i de siste dager, sier Gud, da vil jeg utgyte av min Ånd over alt kjød. Deres sønner og deres døtre skal tale profetiske ord. Deres unge menn skal se syner, og de gamle blant dere skal ha drømmer. Selv over mine treller og trellkvinner vil jeg i de dager utgyte av min Ånd, og de skal tale profetiske ord. Jeg skal gjøre under oppe på himmelen og tegn nede på jorden, blod og ild og røkskyer. Solen skal bli forvandlet til mørke og månen til blod, før Herrens dag kommer, den store og herlige. Og det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst'. (Apg 2,17-21)

(fortsettes)

Ingen kommentarer: