onsdag, april 02, 2014

En engel kom på besøk

I morgentimene har jeg hatt besøk av en engel. En engel fra Serbia: Divna Ljubojević (bildet)

Røsten hennes har fylt stua. Jeg kjenner meg oppløftet, oppbygget og glad. Sangene om Kristi oppstandelse skaper forventninger til Festenes fest, som vi snart skal feire. For påskedagen er årets store høydepunkt! Påskedags morgen skal vi nok en gang feire i Kristi himmelfartskapellet. Jeg kommer tilbake til detaljene rundt gudstjenesten. Men du er hjertelig velkommen.

Men tilbake til Divna Ljubojević. Hun er født i 1970 i Serbias hovedstad Beograd, og er utdannet ved Mokranjac Music School og musikkakademiet i Novi Sad, som kirkemusiker. Hennes måte å synge Den ortodokse kirkes gamle hymner på rører ved djupe strenger i meg - og mange med meg. Ofte synger hun disse hymnene i 'Hellige Theotokos kloster'. Der har hun lært sin særegne og helt unike måte å synge på av nonnene der.

Hun er nok ikke så kjent her i Vest-Europa, som hun er i Øst, men frem til nå har hun holdt 600 konserter på det europeiske kontinentet. Hun leder sin egen musikkgruppe 'ensemble Melodi'. 

Finn deg et godt sted å sitte og lytt til denne:

https://www.youtube.com/watch?v=NfRen63ZN-I&list=PL19FA8CA78FAFC7D5

Ingen kommentarer: