onsdag, april 09, 2014

Når perler kan bli til hjelp

Kristuskransen - eller Trosperlene som denne bønnekransen også kalles - er blitt meg til hjelp mange ganger. Så også nå.

Perlene hjelper meg til å fokusere og holde på konsentrasjonen, når jeg ber eller jeg mediterer over ulike sider ved troen og livet. For både troen og livet kan bli for abstrakt. Jeg er en slik person at jeg også trenger noe konkret. En hjelp til å dvele ved noe. Nå er jeg i en fase av mitt åndelige liv at jeg stanser ved den blå perlen: himmelperlen.

Da ber jeg gjerne ordene fra Salme 84:

'Hvor elskelige dine boliger er,
Herre, hærskarenes Gud.
Min sjel lengter, ja fortæres av
lengsel etter Herrens forgårder.
Mitt hjerte og mitt kjød roper
med fryd til den levende Gud.
Spurven har jo funnet seg et hus,
og svalen et rede hvor den har
lagt sine unger - dine altere, Herre,
hærskarenes Gud, min konge og
min Gud!' (v.2-4)

Eller jeg stanser ved den svarte perlen - som er nattens perle eller dødens perle.

Da fortsetter jeg å be Salme 84:

'Når de vandrer gjennom tåredalen,
gjør de den til en kildevang,
og tidlig regn dekker den med
velsignelse. De går fram fra
kraft til kraft, de trer fram for Gud
på Sion. Herre, hærskarenes Gud,
hør min bønn! Vend øret til, Jakobs
Gud! Gud, vårt skjold, se hit,
vend blikket til den salvedes åsyn'.

(v.7.9)

Eller jeg ber andre salmer eller frie bønner. Kristuskransen er et praktisk og ikke minst pedagogisk hjelpemiddel. Anbefales for de som sliter med å holde på konsentrasjonen når de ber.

Foto: Wikipedia.no

Ingen kommentarer: