lørdag, mai 03, 2014

Brunei innfører sharia-lovgivning

Sultanen av Brunei, Hassanal Bolkiah (bildet), har nå kunngjort at landet han har ledet de siste 47 år, innfører sharia-lover.

Det vil skape en særdeles utfordrende situasjon for landets 40.000 kristne. Brunei har i alt 420.000 innbyggere.

Brunei er en selvstendig stat og sultanat på nordkysten av øya Borneo i Sørøst-Asia. Landet grenser til Sørkinahavet i nord, og er omsluttet av Sarawak tilhørende Malaysia i sør.

Brunei blir dermed det første landet i Sørøst-Asia som offisielt innfører sharialover.

Rettsinnstansene i landet vil dermed en hel rekke med straffereaksjoner for ulike kriminelle handlinger, inklusive dødsstraff for ærekrenkelser av profeten Muhammed.

Sharialovene ble innført 1.mai.

1 kommentar:

Anonym sa...

En venninne i USA sendte meg en mail om *Brunei situation*, men som vanlig hadde jeg ikke hørt NOENTING om dette i media/NRK/avisene (?--er det bare jeg som eikke er flink til å bruke søkemotoren?!)...Det meste som jeg fant var uten dato og var helt uten politiske elementer! Jeg synes at det er enten helt hårreisende at vi i norge ikke får samme nyhetene som USA får, eller at man må leite forgjeves for å få noen oppslag som din, Bjørn!
Takk skal du ha; men har du forslag på HVOR jeg bør se for å holde meg à jour med disse endringer i verdenen--som berører så mange mennesker? ISLAM er SÅ ødeleggende...skremmende og alt for raskt voksende i mange land!
Mvh
KPG