tirsdag, juni 17, 2014

Det nye kalifatet og Dyret fra Midt-Østen, del 3

Når disse linjene skrives ved 13-tiden tirsdag er Iraks største oljeraffineri omringet av styrker fra terrororganisasjonen ISIL.

Det største raffineriet for olje i Irak ligger i Baiji (bildet). Anlegget, ligger om lag 180 kilometer nord for hovedstaden Bagdad.

Baiji ligger på veien fra Mosul, Iraks nest største by som de islamistiske ekstremistene i Den Islamske Staten i Irak og Leventen (ISIL) erobret tidligere i uka, sørover til hovedstaden Bagdad. Mellom Baiji og Bagdad ligger Tikrit, hjembyen til tidligere diktator Saddam Hussein, som også er erobret tidligere.

Islamistene nærmer seg nå hovedstaden, og det har pågått kamper bare seks mil fra Bagdad.

Søkkrike
Fra å være en helt marginal bevegelse har ISIL fått en slagkraft som ingen annen av de islamistiske terrorgruppene. I grusomheter står de også i særklasse. I går viste TV-nyhetene irakiske soldater som var tatt til fange, og som under tvang måtte frasi seg sin politiske og religiøse overbevisning, gå fra sjia- til sunni-muslim, for så deretter å bli bedt om å legge seg på ryggen, få geværpipa satt på strupehodet og deretter bli skutt og drept.

ISIL er ikke bare voldelige og overlegne rent militært, men terroristene er søkkrike. Skulle de nå også få tilgang til oljeraffineriet i Baiji vil de kunne få råderetten over enorme rikdommer, som igjen kan finansiere terror.

I følge opplysninger fra ulike kilder skal ISIL ha svimlende 14 milliarder kroner disponibelt.

Du kan lese mer om økonomien til ISIL her: http://www.dagbladet.no/2014/06/16/nyheter/utenriks/iral/syria/politikk/33872913/


Profeten Daniel
Jeg håper - så langt det lar seg gjøre - å oppdatere leserne av denne artikkelserien om det som skjer i Irak. Det vi er vitne til nå kan sette hele Midt-Østen i brann.

Samtidig skal vi se nærmere på Daniels bok, og det profetiske ordet som finnes der for det Bibelen omtaler som 'endens tid'.

Jeg gir meg ikke ut for å være noen ekspert på eskatologi. Jeg deler kun mine tanker med leseren. Så får de prøves - som alt annet - på Guds ord. Jeg er åpen for andre innspill og synspunkter enn mine egne. Jeg skriver dette to grupper:

1) Fordi jeg så lenge har vært en kristen har synes at studiet av det profetiske ord har vært interessant:

'Og desto fastere har vi det profetiske ord, som dere gjør vel i å holde fast på, som et lys som skinner på et mørkt sted, inntil dagen gryr, og morgenstjernen går opp i deres hjerter ...' (2.Pet 1,19

Vi lever virkelig i en mørk tid. Profeten Jesaja beskriver særdeles godt vår tid på denne måten: 'For se, mørket dekker jorden, og dypt mørke er det over folkene'. (Jes 69,2) En annen oversettelse bruker ordet: 'belgmørke'.

I en slik tid er det at profetordet er 'som et lys som skinner på et mørkt sted'. Det inngir håp! Vedrørende budskapet om Jesu gjenkomst sier apostelen Paulus det slik: 'Derfor skal dere trøste hverandre med disse ord'. (1.Tess 4,18)

2) For det andre: Jeg er overbevist om at vi lever i høyprofetiske tider. Vi må være våkne, Herren må ikke finne oss sovende i en tid som denne! Jesu gjenkomst står for døren.

Jeg er blitt så minnet om den nordiske evangelisten Fredrik Franson i det siste:

For mange år siden leste jeg en biografi om Fredrik Franson, skrevet av Efraim Palmquist. Der heter det: 'Han (altså Fredrik Franson) levde hver dag som om den var den siste. Når han gikk til ro om kvelden, gjorde han det med en følelse som om han om natten skulle bli vekket av Guds basun og bli stilt for Kristi ansikt. Dette gav livet hans evighetsperspektiv'. (Efraim Palmquist: Fredrik Franson, Ansgar forlag 1948, side 15)


Det som skjer nå bør gjøre at vi alle ber om å få være rede.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: