lørdag, juni 21, 2014

Storslått feiring med pave Tawadros i Trefoldighetskirken

I dag har jeg hatt den store gleden over å delta på den koptiske gudstjenesten med pave Tawadros II i Trefoldighetskirken i Oslo. Der var jeg også så heldig å få treffe igjen biskop Thomas (bildet). Første gang jeg fikk anledning til å møte ham var i forbindelse med en retreat på Bjärka Säby. Det var stor gjensynsglede.

Da min kone og jeg ankom Trefoldighetskirken valgte vi å sette oss bakerst. Kirken var ganske fullsatt av koptere fra både Norge og Sverige. Overraskende kom en koptisk prest ned til oss, og ba oss om å sette oss på første benk. Sammen med Den norske kirkes preses, biskop Helga Haugland Byfuglien, og biskop Erling J. Pettersen, en svensk prest jeg ikke fikk med meg navnet på og nå pensjonert sogneprest Jan-Otto Eek, fikk vi del i en storslått nattverdfeiring celebrert av pave Tawadros II.

Det var ikke lett å følge med på grunn av språket, men vi kunne da ta del i 'Kyrie eleison' og andre bønner vi gjenkjente fra liturgien. Ikke minst kunne vi ta del i gleden, som var til å ta og føle på både blant de mange prestene og diakonene, men også blant de mange kopterne i salen bak oss. Hilse hverandre med fredskysset kunne vi også!

Når så eukaristien skulle feires og folk kom frem for å ta del kunne ikke vi som var gjester ta del. Det var så sterkt å se biskop Thomas stå der rett foran oss med så mange rundt seg som tok del i Herrens måltid, og høre ham si henvendt til oss på første benk:

- Jeg beklager virkelig, men en dag, kjære venner, en dag skal vi feire dette måltidet sammen.

Han hadde tårer i øynene når han sa det. Og jeg vet at han mener det, og sørger over det brutte nattverdfelleskapet.

Under gudstjenesten fikk vi også være vitne til en prestevigsel. Det var veldig interessant.

Selv om vi måtte stå opp grytidlig for å rekke gudstjenesten kl.09.00 i Oslo, var det virkelig verdt det.

1 kommentar:

Biskop Kyrillos sa...

Glädjande att ni kunde, och orkade vara med om detta unika tillfälle. Jag delar er glädje.