søndag, juni 08, 2014

Uten ydmykhet kan ikke noe bygges i Guds rike - sett med Guds øyne

Etter hvert som årene går forstår jeg mer og mer at jeg har mye å lære!

Jo lenger man lever med Jesus forstår man at man ikke er utlært, at det er lekser å lære som man må lære mange ganger, at man bare så vidt har skrapet overflaten av det overflodsliv Jesus lovte å gi oss del i.

Om Den Hellige Ånd lærer Jesus oss dette:

'Men Talsmannen, Den Hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere'. (Joh 14,26)

Jeg ber Gud gi meg nåde til å befinne meg der i livet at jeg stadig har noe å lære.

Takket være en god venn av oss har jeg fått mye godt åndelig lesestoff å lese i tiden fremover. Pinseaften har jeg brukt til å lese et intervju med fader Symeon, den tidligere lederen av The Monastery of St.John the Baptist i Essex i Storbritannia (bildet).

Fader Symeon sier noe særdeles viktig om behovet for ydmykhet:

'Et sant åndelig liv er ikke mulig uten ydmykhet. Ydmykhet burde derfor være vårt første mål'.

Fader Symeon forteller så om et foredrag han skulle holde om staretsen Siluan. Han forteller om det Siluan hadde oppdaget om det fremmer bønnen og det som døder den.

'Tre ting gjentar han uavbrutt: Ydmykhet - uten den kan ikke noe bygges i Guds øyne. Kjærlighet til fienden. Og Den Hellige Ånds nåde. Det alt igjennom avgjørende er kjærligheten. Om man ikke elsker sin uvenn, sier den hellige Siluan, spiller det ingen rolle om man ber i hundre år. Bønnen kommer ikke til å bære noen frukt'.

God 1.pinsedag!

Ingen kommentarer: