torsdag, januar 22, 2015

Tusenårsriket, del 2

Her fortsetter C.I Scofield (bildet) undervisningen om 'Tusenårsriket':

'Dere husker at apostelen Paulus sier at menigheten var et mysterium som var skjult for Det gamle testamentes forfattere. Oppklaringen av dette mysterium hadde han fått overgitt, og han forteller oss at menigheten er Kristi kropp og Kristi brud. De hellige som utgjør den, er konger og prester og de skal få den enestående forretten å regjere med ham 'over jorden'.

'... du ble slaktet og med ditt blod kjøpte oss til Gud av hver stamme og tunge og folk og ætt, og gjorde dem til et kongerike og til prester for vår Gud. Og de skal herske som konger på jorden'. (Åp 5,9-10)

Legg merke til grensen for de helliges regjering. Vi skal ikke regjere i himmelen. Vi skal ikke regjere i den vide sfæren som kalles Guds rike, men vi skal regjere på jorden.

Tilgi meg at jeg stanser enda et øyeblikk ved disse definisjonene, for de er av fundamental betydning for forståelsen av Skriften. Guds rike er det store omfattende uttrykket. Himlenes rike får sin fulle manifestasjon i Kristi tusenårige regjering over jorden. Menigheten er en klart avgrenset samling av frelste mellom pinsedag og Herrens komme i skyen like foran den store trengsel, og de skal slutte seg til Ham og regjere sammen med Ham når himlenes rike blir opprettet.

Himlenes rike er Guds rike er i Guds rike, men av det kan vi vi ikke slutte at de to uttrykkene er synonyme. For eksempel: staten Texas er i USA, men den er ikke USA. Fordi den er i USA, har den mye til felles med USA. Den har den samme presidenten, den samme grunnloven, det samme språket, men det ville være forvirrende å snakke om staten Texas og USA under ett uten forskjell. Kongeriket Skottland er i Storbritannia, men er ikke Storbritannia.

Himlenes rike er i Guds rike. Derfor kan vi i Skriften vente å finne mange ting som dette riket har til felles med himlenes rike, og vi kan ikke uten videre nevne de to vekselsvis.

Menigheten hører til Guds rike, men menigheten er ikke Guds rike. Heller ikke er menigheten himlenes rike, skjønt menigheten en tid skal være i himlenes rike. Menigheten er i himlenes rike som igjen er i Guds rike, akkurat som kongefamilien i Storbritannia, for eksempel kan sies å være i kongeriket Storbritannia. Menigheten er et hele av kongelige prester som i løpet av denne husholdningen er blitt kalt ut for å være medregenter med Kongen på tusenårsrikets jord i en periode av 1000 år og skal alltid være med Ham når den perioden er slutt. Jeg tror at grunnen nå er klar så vi kan gå videre til noen spørsmål.

1. Når begynner tusenårsriket?

Svaret er at det begynner like etter den store trengsel har løpt ut sin tid. Umiddelbart etter den store trengsel, kommer Jesus tilbake i kraft og herlighet til denne jorden og oppretter sitt tusenårige styre. La meg sitere et eller to avsnitt fra Bibelen om dette punktet:

'Men straks etter de dagenes trengsel skal solen bli formørket og månen skal ikke gi sitt skinn. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og alle folk på jorden skal bryte ut i klagerop og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med kraft og stor herlighet'. (Matt 24,29-30)

Når? 'Straks etter de dagenes trengsel'.

Dere ser forskjellen på dette Herrens komme med kraft og stor herlighet til jorden etter den perioden som kalles 'den store trengsel', og det andre Herrens komme i luften for å hente sine egne før trengselen. Det ene komme er synlig bare for den som rykkes opp for å møte Herren i luften. De som bor på jorden vil bli kjent med det bare fordi de som er blitt tatt, er blitt borte. Det andre komme skal være 'som lynet, som kommer fra øst og skinner like til vest', og det vil bli sett av alle nasjoner og vil bli en fryktelig opplevelse for dem. Det blir tydelig slått fast i Herrens eget ord.

(fortsettes)

1 kommentar:

T. Leigre sa...

Denne tolkningen virker ganske solid etter min oppfatning. Likevel mangler et tidsasspekt for Jesu komme i skyen. Dette komme kan vi forvente i midtre del av trengselen etter tre og et halvt år med Antikrist. Menigheten skal prøves i denne tiden og så frelses fra vreden som kommer i siste del av trengselen. Jmfr. domsbasunene.