søndag, februar 01, 2015

Stormvarsel

'Tiden har endret seg. Ingen politiker eller politisk parti kan redde oss'.

Det sa Franklin Graham en stor mengde mennesker i Oklahoma City mandag i forrige uke, som var samlet til The Oklahoma State Evangelism Conference (bildet)

Graham talte om de kreftene som sekulær humanisme representerer, og som har slått rot i det amerikanske samfunnet, og kalte Kristi etterfølgere til aktiv deltagelse i politikk - fra å sitte i styrer for lokale skoler helt frem til deltagelse i beslutningene som gjøres i Washington.

'Nå taler jeg ikke om baptister, republikanere eller Tea-Party bevegelsen', sa Billy Grahams sønn, og la til: 'Jeg har ingen tillit til at noen av disse politikerne eller de politiske partiene skal klare å snu utviklingen i Amerika. Det eneste håpet for denne nasjonen er at menn og kvinner står opp for Gud og tar stilling'.

'Vel, sier du kanskje: Din far tok ikke tak i noe slikt', sa Franklin i sin tale hvor han manet tilhørerne til å ta et standpunkt, så la han til: 'Vent et øyeblikk. Min far, når han gikk på skolen, hadde de en Bibel der. Når han gikk på skolen var De 10 bud slått opp på veggen. Når han gikk på skolen, så kunne man be der, og lærerne ville selv lede an i bønnen. Landet vårt har endret seg, og nå må vi ta et standpunkt'.

Franklin Graham snakket om oppveksten på 1950- og 1960-tallet under den røde fare. Graham husket at kommunismen ble sett på som en endelige fiende av frihet.

'Når så Berlin-muren falt, ble det sagt: Vi vant! Så kom sekularismen. Og sekularisme og kommunisme er det samme. De er begge gudløse. De er anti-kristelige.

Budskapet til Franklin Graham var sterkt og utfordrende, skriver Charisma Magazine på nett, og legger til: Men en håpets tråd rant gjennom budskapet fra begynnelse til slutt.

'Det er bare en som kan frelse', sa Franklin Graham: 'Bare en. Jesus Kristus'.

Franklin Graham talte med utgangspunkt i Matteus 8, hvor Jesus stilner stormen som disiplene hadde fryktet skulle ta deres liv. Han minnet sine tilhørere om at vi ikke er så forskjellige fra de folkene som var sammen med Jesus for 2000 år siden:

'Det kommer stormer. De er underveis, og vi vil finne oss selv i en av disse stormene, og mange ganger gjør vi feil som menighet, vi løper og løper til de gale stedene.

'Du forstår: Jesus er i båten. Alt vi trenger å gjøre er å kalle på Ham, kalle på Hans navn'.

Noen ganger vil det føre til spott fra den sekulære verden, hevdet Franklin Graham. Men Guds folk må stå sterke.

'Hvis du nevner navnet Jesus til sekularistene og humanistene, så kaster de seg over deg. Jeg opplever det til stadighet. Jeg bryr meg ikke, nei, det gjør jeg virkelig ikke. Jeg har gitt livet mitt til Jesus Kristus. Han døde for meg. Hans blod rant for meg. Jeg kommer ikke til å gi opp eller løpe min vei'.

Foto: Billy Graham Evangelistic Association

Ingen kommentarer: