søndag, mars 15, 2015

En brud som gjør seg rede - med sko på beina kledd for strid

Titt og ofte får jeg spørsmål fra møteledere om hva jeg skal preke om. Jeg forstår at det kjennes trygt og godt for dem å vite det. Sanger skal tas ut, og man vil gjerne være litt forberedt på det som skal skje.

Men det er ikke alltid jeg vet hva jeg skal preke om før noen timer før han skal i ilden. En predikant må ofte kjempe med teksten. Budskapet må fødes fram i bønn. Det er ikke bare å gå på en prekestol og lire av seg noe gammelt eller svært uforberedt.

Denne søndagen skal jeg tale i Brumunddal baptistmenighet. Det gleder jeg meg til, men samtidig har det denne søndagen vært en veldig kamp. Helt siden den nasjonale bønnekonferansen på Grimerud har noen ord fra Salomos Høysang levd i meg:

'Hvem er hun som stråler
lik morgenrøden,
vakker som månen, klar over som solen,
farlig som en hær under banner?'
(Høy 6,10)

Årets bønnekonferanse var veldig annerledes. Jeg hadde en opplevelse av at Kristi brud reiser seg. Den er så blendende vakker. Men den er slett ikke ufarlig. Bruden er kledd for strid. Under den vakre brudekjolen har hun støvler på beina. Hun er gjort rede for strid.

Det var det jeg opplevde på Grimerud i år. Det var noe 'militant' over lovsangen! I en stadig mer urolig tid, og ikke minst forvirrende tid, gjør Helligånden sitt verk. Kristi brud skal fremstå uten flekk og lyte. Bruden gjøres klar for Brudgommen. Hun er strålende ren og klar.

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å stå på talerstolen om litt og forsøke å formidle noe av det jeg opplever Herren har lagt på mitt hjerte for en tid som denne.

Ingen kommentarer: