fredag, mai 08, 2015

Tre nivåer av bønn vi trenger å kjenne, del 1

James Goll (bildet) har skrevet om kontemplativ bønn på en enkel og lettlest måte. Jeg har derfor valgt å oversette denne artikkelen, og håper den kan bli til hjelp for noen som lengter etter å komme inn i et djupere liv med Gud:

Kontemplativ bønn er ofte blitt sett på som noe som hører den gamle kirkehistorien til, men Gud restaurerer denne bønnepraksisen som et middel til å utvikle intimitet med Ham.

Jeg har funnet ut at den mest direkte veien til større intimitet med Gud har kommet gjennom praksisen eller disiplinen til en nærmest tapt kunst i dagens menighet hvor alt skal skje så fort - det som kalles kontemplativ bønn. For mer enn ti år siden, ble jeg kjent med denne bønneformen via noen erfaringer som Gud gav meg, og siden den gangen har blitt en av sentrale tingene i min vandring med Gud.

Når jeg først begynte å praktisere denne bønneformen, tilbrakte jeg nesten et helt år med å lese Bibelen, og skriftene til de tidlige kristne forfatterne, de som går under navnet 'ørkenfedrene'. Jo mer jeg leste, jo mer kjente jeg at jeg var på kjent grunn. Til en viss grad gikk jeg allerede denne veien.

Kontemplativ bønn handler først og fremst om dette: en søken etter intimitet med Gud. Bibelen er full av eksempler på en slik søken:

'Men vi som med utildekket ansikt ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til det samme bilde, fra herlighet til herlighet, som av Herrens Ånd'. (2.Kor 3,18)

'Hold opp, og kjenn at jeg er Gud!' (Salme 46,11)

'Med blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender. For å oppnå den glede som ventet ham, led han tålmodig korset, uten å akte vanæren, og har nå satt seg på høyre side av Guds trone'. (Hebr 12,2)

(fortsettes)

Ingen kommentarer: