mandag, oktober 05, 2015

Hele Skriften er innåndet av Gud

Av og til følger jeg noen av debattene som stadig pågår på Facebook. Jeg deltar ikke i noen særlig grad i dem lenger, for jeg ser ikke at de bidrar til så mye godt. Heller tvert om. Særlig er jeg lei de evinnelige debattene om nåden.

I en av disse debattene fant jeg følgende argument i dag:

'Det er vel litt dårlig med Ånd i bibelen'.

Det er en interessant påstand av flere årsaker. Først og fremst fordi påstanden er fullstendig ubibelsk. For det er heller tvert om! Bibelen er full av Den Hellige Ånd, fra begynnelse til slutt!

'Hele Skriften er innåndet av Gud ...' (2.Tim 3,16)

Det er jo nettopp dette som gjør Bibelen så totalt annerledes enn alle andre bøker eller religiøse skrifter. Bibelen er Guds ord fra begynnelse til slutt, og er Guds endelige åpenbaring til menneskene. Bibelen er ikke bare menneskers vitnesbyrd om Gud, men er virkelige Guds ord. Den Hellige Ånd inspirerte ikke bare Bibelens forfattere, men Han fortsetter å inspirere og åpne Bibelen for alle som leser den.

For en Jesu disippel er Bibelen Guds evige, guddommelige inspirerte og autoritative ord for liv og lære. Noen annen pålitelig kilde har vi ikke.

Ingen kommentarer: