torsdag, november 12, 2015

Martin Lönnebo: Vi vandrer gjennom Jesu liv fra perle til perle

Jeg er blitt så glad i både Martin Lönnebo og Kristuskransen.  Det er et vennskap som har vart ved over mange år. Nå er det kommet en ny perle til kransen, en grønn perle. Den har gjort Kristuskransen enda mer aktuell.

Jeg har valgt å oversette en svensk artikkel hvor biskop Lönnebo gir gode svar på flere spørsmål rundt dette pedagogiske hjelpemiddelet mange har fått hjelp til i deres hverdagslige bønneliv. I år er det 20 år siden Kristuskransen kom til, nesten som ved en 'tilfeldighet'. Skulle det være menigheter eller bibelgrupper som ønsker undervisning i hvordan man kan bruke Kristuskransen, holder jeg kurs for alle interesserte. Den egner seg veldig godt også i kommunikasjon med andre, for eksempel for å forklare hva den kristne tro handler om. De som er interessert i et kurs kan henvende seg til: bjornolav58@gmail.com

Biskop Martin, nå er det tyve år siden du gikk av med pensjon, reiste til Hellas - og begynte å tegne Kristuskransen. Visste du allerede fra begynnelsen at du hadde et behov for å dele?

Naturligvis. Det behovet er medfødt. Det er bare å se på små barn. Og jeg tror det holder livet ut. Men det man vil dele med andre veksler. Jeg vil fremfor alt dele min tro og min kjærlighet til livet og jorden. Men måten har variert. At det til slutt skulle bli en Kristuskrans (eller Frälsarkrans som den heter på svensk) var en fullstendig overraskelse. Jeg har med tiden forstått at Kristuskransen var en gave også til meg. Gjennom den fikk jeg dele et langt større fellesskap enn jeg har drømt om.

Hvem var de første som begynte å bruke kransen?

Det var de som behøvde den mest. Dels på grunn av sitt arbeid, dels på grunn av egne behov. En diakon hørte meg tale om Kristuskransen. Jeg sa at den til og med kunne brukes for stille bønn og meditasjon - med barn. Hun bestemte seg for å prøve det helt utrolige. Hun hadde nemlig en juniorgruppe der guttene sprang opp og ned veggene. Jeg hadde gitt det råd at man gjerne skulle begynne med å la barna ligge på matter i koret - med god avstand, slik at de ikke kunne røre hverandre. Det eneste man skulle gjøre var å lytte til stillheten. Så griper man Gudsperlen og lytter. Kanskje Gud har noe å si? Så ber man. Når jeg traff henne neste gang sa hun: 'Det mest umulige var det eneste som fungerte!'

Jeg har hørt et utall med fortellinger gjennom årenes løp om hva Kristuskransen har betydd. Det er jeg uendelig takknemlig for.

Har du selv brukt den på ulike måter gjennom årene?

Ja.

En del spør etter en Jesusperle - men hele kransen heter jo Kristuskransen. Hva tenkte du når du gav perlene navn og innhold?

På Jesus - vi vandrer gjennom hans liv fra perle til perle. På Den Hellige Ånd. På Gud Fader. Og på hvordan jeg og vi og alt skal finne Den hellige veien. Kransen er laget for oss moderne mennesker som hjelp til finne oss selv og Gud.

Det er jo mange som kontakter deg - hvilke brev og samtaler gjør deg ekstra glad?

Jeg blir så takknemlig og rørt når jeg hører at noen har fått virkelig hjelp, funnet tro og livsmot.

Kransen er blitt endret noen ganger iløpet av disse årene. Nå skimrer en av Hemmelighetsperlene i grønt. Hva er årsaken til det?

Den første forandringen kom tidlig. Det var Nattens perle. Den fantes i tanken min fra begynnelsen, men så redd som vi er for svakhet og død så vegret jeg meg. Men jo mer vi fornekter svakhet og død, desto mer angst får vi. Hemmelighetsperlene kom med på samme tidspunkt, som en hyllest til friheten, forbønnen og meditasjon, det som vi gjør at vi vegrer oss for å berøre den svarte perlen. Den grønnskimrende perlen kom nå, akkurat i jordens krisetid. Vi har skapt det beste av alle kulturer, men om vi fortsetter som nå blir det den verste. Hver og en som elsker liv, dyr, natur og barnebarn forstår betydningen. Jeg tenkte vi skulle bli mer lik Frans. Gleden over jorden føder omsorg. Hold hardt rundt den grønnskimrende perlen!

I år har noen nye bøker kommet om Kristuskransen. Er det noen formulering i noen av dem som har betydd noen særskilt for deg?

Ja, mange. Derfor avstår jeg fra å gi noen eksempler.

Hva ville du si til noen som akkurat har skaffet seg Kristuskransen og funderer på å begynne å bruke den?

Vennskap tar tid. Lytt til stillheten. Hva har perlene å si deg? Gled deg over at du har fått en venn som ikke stiller krav. Og som er trofast. Vær sammen ofte. Da blir du selv mer og mer en perle.

Kristuskransen og bøker om Kristuskransen kan kjøpes hos VIVO bokhandlerne og her:

http://www.bibel.no/Verbum/Nettbokhandel/Tro__og__livshjelp/Kristuskransen

Ingen kommentarer: