tirsdag, februar 02, 2016

Bakenfor behovet for å vinne

'Når jeg begynte å leve sammen med mennesker som Raphael og Philip, oppdaget jeg all hardheten i hjertet mitt. Det er smertefullt å oppdage hardheten i sitt eget hjerte. Raphael og de andre ropte ganske enkelt ut for vennskap og jeg visste ganske enkelt ikke hvordan jeg skulle respondere på grunn av de andre kreftene i meg, som fikk meg til å klatre oppover stigen. Men etter hvert som årene gikk, har de folkene som jeg lever sammen med i L'Arche undervist og lært meg opp.

De har lært meg til å se bakenfor behovet mitt for å vinne, der fantes min egen frykt og smerte, frykten for å bli devaluert og tilsidesatt, frykten for å åpne opp mitt eget hjerte, bli sårbar eller at jeg i min smerte skulle føle meg hjelpeløs foran andre; der er smerten og sønderbruttheten i mitt eget hjerte'.

Jean Vanier (bildet) i From Brokenness to Community, side 18.

Ingen kommentarer: