tirsdag, september 26, 2017

Hvem er den kloke mannen som bygger huset sitt på fjell?

Gjennom årenes løp har jeg hørt mange forskjellige tolkninger av Jesu ord om mannen som bygget huset sitt på sand og mannen som bygget huset sitt på fjell.

Jeg har hørt det er sagt at den som setter sin lit og til Herren og stoler på Ham, bygger huset sitt på fjell. Eller den som bygger livet sitt på Bibelen.

Bare for å nevne to av de mest typiske tolkningene. Begge deler høres veldig riktig ut, men det er ikke det Jesus sier!

I Matt 7,24 kan vi lese:

"Hver den som hører DISSE MINE ORD og GJØR DET DE SIER, ligner en klok mann som bygde huset sitt på fjell."

Hva sikter Jesus til når Han sier: "DISSE MINE ORD..."?

Han sikter til det vi kaller Bergprekenen! Den begynner i Matt 5,1 og avslutter med historien om mannen som bygget sitt hus på fjell. Så dette er ikke så vanskelig å forstå. "Disse mine ord" handler om den undervisningen Jesus gir om prinsippene som gjelder for Guds rike. Og det var "evangeliet om Guds rike" Jesus kom for å forkynne.

Jesus sa ikke: Den som setter sin lit til meg og stoler på meg, bygger huset sitt på fjell. Han sa: "Den som HØRER DISSE MINE ORD OG GJØR ETTER DEM... bygger huset sitt på fjell.

En av årsakene til at vi ser så lite av Guds rike manifestert her på jord, er at vi ikke tar disse ordene på ramme alvor. Vi tar dem ut av konteksten og anvender dem på noe helt annet.

Det er bare den som lytter til Jesu ord i Bergprekenen og som gjør etter dem som er den kloke mannen som bygget sitt hus på fjell.

Alle andre bygger sitt hus på sand.


Ingen kommentarer: