tirsdag, oktober 03, 2017

Manglende respekt blant kristne overfor andre kristne

Grunnleggende respekt for andre menneskers tro og overbevisning burde være noe vi alle etterstrebet. Det betyr ikke at vi ikke kan være grunnleggende uenige. Men vi kan vise en høflig, respektfull tone og vi kan være lyttende og undrende.

Kampen for tros- og samvittighets- og religionsfrihet er også en av de bærende elementene i baptismen, den kirkelige tradisjonen jeg selv er en del av.

Stor var derfor min overraskelse når en pastorkollega på min Facebook-side her om dagen, som en kommentar til noe jeg hadde oversatt om nattverden, skrev: "Fri oss fra slikt sakramentalt fjas."

Det var en kommentar som ikke bare overrasket meg, men som jeg ikke synes noe om. Jeg hadde ventet meg mer av en kollega fra en sammenheng som nettopp understreker betydningen av at mennesker må få tro og mene det de vil. Nå er det nå en gang slik at brorparten av kristenheten er overbevist om at Herrens måltid er et sakrament. Vi kan være uenige teologisk i dette synet, men vi kaller ikke andre menneskers trosoverbevisning som "fjas", som i følge Bokmålsordboka betyr: "jåleri, tøys, tull, tullprat, verdiløst, skarp."

Jeg blir trist og lei meg når jeg tenker på måten vi kristne omtaler hverandre. Det er av og til så uverdig, så sårende, så stigmatiserende.

Jeg er et uregelmessig verb - og ønsker å forbli det. Mange sliter med å sette meg i bås, og de blir frustrerte og av og til sinte på meg fordi de ikke klarer å få satt noen merkelapp på meg. Derfor tyr enkelte til vranglærer-stemplet. Da synes de å være fornøyde med det. Da har de parkert meg.

Men jeg synes jeg har så mye å lære av kristne fra andre trostradisjoner enn min egen. Det betyr ikke at jeg ikke er trygg i min egen overbevisning. Er man trygg på hva man selv tror, har man få problemer med å møte andre som har en annen overbevisning.

Jeg er glad og takknemlig for at man innen den kirkelige tradisjonen hvor jeg selv står  - Det Norske Baptistsamfunn - tåler et uregelmessig verb som meg, og har gitt meg stor tillit. Jeg ønsker å utvise en djup respekt for Kristi kropp, som er mye større enn den delen jeg er en del av, og er glad for at jeg inviteres som taler også i andre sammenhenger enn vår.

Og når det gjelder nattverden så finnes det ulike oppfatninger om den også blant baptister!

La oss respektere hverandre.

Ingen kommentarer: